מסיקה וילדי הגנים באירוע השקת המגדיר
מסיקה וילדי הגנים באירוע השקת המגדירמועצת שומרון

מה אוהב לאכול הרב רגל? והאם השם גזר קיפח מתאים לצמח הייחודי הגדל בשומרון?

אלו השאלות אותם חקרו ילדי גן אלון בשערי תקווה שהיו חלק מפרויקט איכות סביבה מקורי שארך שנה ובו השתתפו 14 גנים ומעל 350 ילדים במועצה האזורית שומרון.

הפרויקט לנועד להעניק לילדים הזדמנות ראשונה בחייהם להשתתף במחקר, להעלות שאלות חקר ובכך לעורר את חוש הסקרנות שלהם והרצון ללמוד על הסביבה ולהכיר אותה.

"המטרה של הפרויקט היתה קודם כל להחזיר את הסיורים בסביבה שהיו פעם כ"כ נפוצים אל הגן", מסבירה רות אברהם ראש מחלקת חנוך לגיל הרך במועצה האזורית שומרון. "הילדים וגם הגננות גילו שלא צריך לצאת לטיול שנתי בכדי לגלות טבע ליד הבית. הכל קיים צריך רק להתבונן". היא מוסיפה.

בסיום הפרויקט הגיש כל גן את סיכום המחקר שערך, ואז התברר שלמעשה הילדים חקרו מינים רבים האופייניים לסביבת מגוריהם. הוחלט לאגד את הממצאים יחד למגדיר סביבה ייחודי שמתאים לאזור זה, ובו לא פחות מ-46 צמחים ובעלי חיים המאפיינים את האזור.

"מכיוון שמיפוי הפרטים הייחודיים למרכז השומרון מעולם לא נעשה ונחקר התגלו כאן דברים מפתיעים. חיים שלא ילדי הגן מצאו חיים שלא ידענו שקיימים כאן ולא קיימים בספרות המקצועית" מסביר גרשון מסיקה, ראש המועצה האזורית שומרון, שקיבל לידיו את המגדיר מהילדים. "הפרויקט הזה מצד אחד העניק לילדים יכולת להתבונן על הסביבה להכיר ולהוקיר אותו ומצד שני העניק לנו מגדיר צמחים ראשון מסוגו המותאם לסביבה בה אנו חיים ש התושבים באזור בוודאי ישמחו להשתמש בו וללמוד ממנו" הוא מוסיף.

את הפרויקט הגתה שלווה נווה מאיגוד ערים לאיכות הסביבה שומרון, זו הציעה אותו לרות אברהם שביקשה וקיבלה תקציב לפרויקט מהמשרד להגנת הסביבה. במסגרת הפרוייקט שנקרא "טבע עירוני ומגוון ביולוגי" יצאו הילדים לסביבה הקרובה, זיהו צמחים ובעלי חיים המאפיינים את הסביבה, חקרו אותם ולבסוף כתבו פלקט סיכום מחקר עם הגננות. בסיום  הגיש כל גן את סיכום המחקר שלו ויחד נוצר מגדיר צמחים סביבתי.

יצוין כי הפעילות גם הובילה את הילדים לזהות כי בסביבתם קיימת שמורת איילים מלוכלכת ומלאה בפסולת בניין. הילדים ביקשו מהגננת לנקות יחד את השמורה כדי שיוכלו לטייל ה בעתיד,  אולם גילו כי הדבר קשה עבורם. על כן הם פנו למנכ"ל המקום חיים בלומנפלד כשזה הגיע לביקור בגן, סיפרו לו ששמורת האיילים הסמוכה לגן מלוכלכת ועל כן הם לא יכולים להנות ממנה. הדברים ריגשו אותו ובמקום הוא שלח טרקטור שינקה את הפסולת, סלל במקום שביל גישה והציב ספסל למנוחה.