אווזים. אילוסטרציה
אווזים. אילוסטרציהפלאש 90

בשנה שעברה נכנס לתוקפו בקליפורניה האיסור על פיטום אווזים וברווזים וסחר בכבד מפוטם. בדברי ההסבר לחוק הקליפורני מצוטטת פסיקת בג"ץ בישראל, האוסרת על פיטום בכפייה.

לאחרונה הוגשה, בהשראת החקיקה בקליפורניה, הצעת חוק המבקשת לאסור גם בישראל על יבוא ושיווק כבד של בעלי-חיים שעברו התעללות.

הצעת החוק, שהוגשה על-ידי ח"כ הרב דב ליפמן ("יש עתיד"), תידון ביום ראשון בצהריים בוועדת השרים לענייני חקיקה. ההצעה זוכה לתמיכה רחבה: 20 חברי כנסת מכל קצות הקשת הפוליטית הצטרפו לרשימת החותמים, מאמנון כהן (ש"ס) ועד מרב מיכאלי (עבודה), ממשה פייגלין (ליכוד) ושמעון אוחיון (ישראל ביתנו) ועד איתן כבל (עבודה) דב חנין (חד"ש).

ישראל אסרה על פיטום עופות מים כבר לפני עשור, כאשר בג"ץ פסק שהפיטום הוא התעללות בלתי חוקית. ואולם כיוון שעד כה לא נאסר על יבוא המוצר, ניתן עדיין למצוא בארץ כבד שומני, של אווזים וברווזים שעברו התעללות בחו"ל. לאחרונה אף פרסם משרד החקלאות כי קיים חשש לחידוש הפיטום, על רקע זיכוי מחמת הספק של מפטם אווזים. החוק נועד לסתום את הפרצה.

לדברי ח"כ ליפמן, "ישראל עשתה צעד חשוב באיסור על פיטום אווזים וברווזים. יש להשלים את המהלך ולאסור גם על יבוא ומכירת כבד שומני, על מנת להבטיח שההתעללות תיפסק – ולא רק תשנה מיקום. זהו חוק בעל חשיבות ערכית, המשקף ערכי מוסר אנושיים בסיסיים של הגנה על חסרי ישע, וכן את האיסור ההלכתי על גרימת צער בעלי-חיים. לא אתן לאינטרסים זרים להמשיך את הצער הזה".

בעמותות להגנת בעלי-חיים קוראים לשרים לתמוך בחוק. מ"אנונימוס" ו"תנו לחיות לחיות" נמסר: "כבד שומני הוא הכבד החולה של אווזים וברווזים, שעברו התעללות קשה. כדי לנפח את הכבד מלעיטים את העופות בכפייה בכמויות חולניות של מזון. לאחר שפיטום בכפייה נאסר בישראל, איסור הסחר בכבד מפוטם הוא צעד מתבקש. זה מוצר שכבר מזמן הפך לסמל להתעללות ולאטימות מוסרית".

ייצור כבד אווז שומני נאסר בישראל, איטליה, בריטניה, פולין, צ'כיה, לוקסמבורג, דנמרק, פינלנד, נורווגיה, שוודיה, שווייץ, אוסטריה, גרמניה, תורכיה, אוסטרליה וארגנטינה. בקליפורניה נאסר הן הייצור של כבד שומני והן השיווק שלו, בחוק שעליו חתם לפני מספר שנים המושל לשעבר ארנולד שוורצנגר, ונכנס לתוקף בקיץ האחרון.

"הצעת החוק מבקשת להשלים את האיסור על פיטום עופות מים, ברוח החקיקה בקליפורניה, משום שהפיטום – בין אם נעשה בארץ ובין אם נעשה בחו"ל – מנוגד לתקנת הציבור הישראלית", נכתב בדברי הסבר להצעה. "הצעת החוק תסייע גם להגנת בעלי-חיים, משום שהאחריות על הפגיעה מוטלת לא רק על המתעלל הישיר אלא גם על מי שיוצר את הביקוש למוצר הכרוך בהתעללות".