Soldiers loyal to the Syrian
Soldiers loyal to the Syrianרויטרס

מלחמת האזרחים בסוריה הופכת למלחמת דת החוצה את העולם המוסלמי בין סונים לשיעים. 

המורדים נמנים על האסלאם הסוני ואילו המשטר העלאווי, פלג של השיעה, נתמך ע"י איראן ומסתייע בלוחמים של משמרות המהפכה מאיראן, יחידות של חיזבאללה השיעי ומתנדבים שיעים מעיראק.

מורדים באזור דיר אל-זור במזרח סוריה הכריזו בעקבות תבוסת המורדים בקרב על קוסייר על מלחמה כוללת בשיעים. בסרטון שהעלו ליוטיוב הם נשמעים מכריזים על מלחמה עדתית, תוך השמעת קריאות קצובות "מוות לשיעה" ובהזכירם את קרב קאדיסיה משנת 637, שבו כוחות ערביים מוסלמיים הביסו את הפרסים.

בסעודיה חכמי הדת הבכירים מגבים את עמדתו של השיח' יוסוף קרדאווי שתקף את איראן וחיזבאללה על תמיכתם באסד, והזהיר מפני ניסיונות השיעים להשתלט על המדינות הסוניות. בפסקי הלכה שפורסמו בסעודיה נקבע, כי על כל המוסלמים חלה החובה הדתית ליטול חלק בג'יהאד בסוריה אם באמצעות מתן כסף לג'יהאד או בהשתתפות פיזית בלחימה נגד משטר אסד.

צבא סוריה בסיוע של לוחמי חיזבאללה הצליח לכבוש מחדש את העיר קוסייר הגובלת בלבנון מצפון מזרח, ואולם ההישג הצבאי אינו בהכרח מעיד על יכולתו של המשטר להחזיר את הגלגל לאחור. באזורים רבים אחרים נמשכת השליטה של כוחות המורדים, הזוכים לתמיכה מצד האוכלוסייה.

בעיר חאלב בצפון סוריה הוקם בית דין שרעי של המורדים, המתפקד לעיתים כבית דין שדה נגד "בוגדים" ו"עבריינים". סרטון וידאו תיעד הוצאה להורג לאחרונה של שני אנשים, אשר לגביהם נטען ששיתפו פעולה עם משטר אסד והיו מעורבים במעשי שחיתות ופשע.

לאחר הקראת פסק הדין של בית הדין השרעי הוצאו השניים להורג בירי במסר גלוי לכל "סוכני המשטר והבוגדים". 

הסרטון קשה לצפייה ולכן הוחלט שלא להביאו כאן.