בית ספר. אילוסטרציה
בית ספר. אילוסטרציהפלאש 90

כשדניאל יצחקי ציוויאק קיבל הזמנה למסיבת סיום בית הספר היסודי של בתו גם הוא שמח ונערך חגיגית.

הבעיה החלה כשהבחין שהתאריך שנקבע לאירוע הוא מוצאי צום י"ז בתמוז. בית ספרה של הבת אמנם מוגדר כחילוני, אבל את ציוויאק זה לא הרגיע. הוא סבור שביום אבל לאומי היסטורי זו לא העת הראויה לאירוע משמח כל כך. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עמו.

ציוויאק סיפר והדגיש כי בית הספר בו לומדת הבת, בית הספר הרי אילת, אמנם מוגדר כחילוני אך עם זאת הוא שייך למסגרת תל"י המתגברת לימודי יהדות. הוא עצמו אדם דתי אך נסיבות משפחתיות כאלה ואחרות הובילו אותו לשלוח את הבת ללמוד בבית ספר חילוני, אך עם זאת הוא מציין כי הוא אינו ההורה הדתי היחיד בבית הספר, וכי משפחות דתיות נוספות שולחות את ילדיהן לבית הספר הזה.

על כל זאת הוא מדגיש כי טענתו נגד קביעת האירוע החגיגי במוצאי הצום אינה עניין דתי כלל ועיקר אלא עניין לאומי.

כשבדק את התאריך באתר בית הספר גילה שאכן לא טעה וזהו התאריך שנקבע. הוא פנה למנהלת בית הספר וביקש לדעת אם לא מדובר בטעות או בחוסר תשומת לב. לדבריו המנהלת הבהירה לו שבית הספר חילוני ולא ניתן להתחשב בדעותיהם של הורים דתיים כשם שלא מתקבל על הדעת שבשל עמדותיו תלבש היא חצאית ולא מכנסיים.

כמו כן נאמר לו שאין מדובר בצום עצמו אלא במוצאי הצום. ציוויאק עצמו מציין מנגד כי שעת תחילתו של האירוע נקבעה לשעה שמונה בערב בעוד הצום מסתיים לאחר שעה זו.

"זהו יום של חורבן. יום של תחילת הצרות שלנו, ולעומת זאת טקס סיום הלימודים הוא אירוע משמח ואני לא חושב שבקשה כמו שלי היא חריגה. אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה אם יהודי שומר מצוות היה עורך אירוע שכזה במוצאי יום השואה. הייתה אז צעקה עד השמיים. אז למה על הרגשות שלנו אפשר לדרוך?", הוא שואל.

בעקבות סירובה של המנהלת להתייחס לבקשתו פנה ציוויאק במכתב לשר החינוך, לסגן שר החינוך ולהנהלת תל"י בבקשה להיענות לבקשתו ולדחות את מועד האירוע.

"התחושה האישית שלי קשה. מדברים על כיבוד הדדי ועל שביל האמצע, אבל כדי שזה יקרה שני הצדדים צריכים לעשות את הצעד שלהם", חותם ציוויאק את דבריו.

בבית הספר הפנו אותנו לקבלת תגובה במשרד החינוך שם מסרו כי "טקס בוגרי בית הספר יתקיים לאחר סיום הצום. יצוין כי מדובר בבית ספר ממלכתי, בו ההנהלה קשובה לצרכי ההורים הצמים ועל כן דאגה לקיים את האירוע בשעה שנחשבת ע"פ הלוח העברי לי"ח בתמוז".