השר יולי אדלשטיין
השר יולי אדלשטייןמשרד ההסברה

יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, הבטיח להחזיר את כבודה האבוד של הכנסת – והוא מקיים: במכתב נוקב ששיגר אתמול לחברי הכנסת הוא מבהיר כי יש לשים סוף לנוהג האכילה, השתיה, והצילומים באמצעות הסמארטפונים במליאת הכנסת. 

"לאחרונה הצטברו בלשכתי תלונות לא מעטות ביחס להתנהלותם של חלק מחברי הבית. התלונות, מאזרחים ומבאי-הבית, נוגעות להתנהלות חברי הכנסת בתוך מליאת הכנסת", כותב אדלשטיין. "בין היתר, הועלו טענות על-כך שישנם חברי כנסת האוכלים ושותים במליאה, מצלמים ומדברים במכשירים סלולריים, או מציגים מעל הדוכן כיתובים לצורך הבעת עמדתם וכיוצ"ב".

"מספר תלונות התייחסו להתבטאות בלתי-פרלמנטרית בעליל של אחד מחברי הכנסת החדשים מעל הדוכן.התבטאות בלשון לא מכובדת, שהיה בה משום פגיעה בכבודה של הכנסת ובכבודו של חבר הכנסת שאמר אותה". 

וזה לא הכול. אדלשטיין מבקש אף לשפר נימוסיהם של חברי הכנסת ביחסם לחבריהם במליאה. "כמו כן, למן כינוסה הראשון של המליאה נוכחתי לשמוע, כי חברים רבים נוהגים באופן קבוע לפנות לעמיתיהם בתואר "מר", "אדון" או בשם פרטי בלבד ולא כפי הנוהג המקובל בכנסת.

כל התלונות שהוזכרו לעיל נבדקו על-ידי ונמצאו, לצערי, כנכונות ומדויקות. למן יומי הראשון בתפקיד אמרתי שאנקוט "באפס סובלנות" כנגד תופעות של ביזוי וזילות הכנסת. לשמחתי אנחנו לא שם, אבל אני חושש מהיום שבו נגיע, חלילה, למצב כזה.

אנו נמצאים ימים ספורים לפני דיוני התקציב, דיונים ארוכים מתישים וסוערים. דווקא בימים אלה אנו ניבדק על-ידי ציבור בוחרינו העוקב אחרינו ורואה בנו דוגמא. על כולנו לנהוג באיפוק, סובלנות, כבוד ונימוס אחד כלפי השני וכלפי הכנסת, ביתנו המשותף והמוסד המכונן של הדמוקרטיה הישראלית.

 כחברי כנסת, דמותה ותדמיתה של הכנסת חייבות לעמוד לנגד עינינו בכל רגע ורגע. אבדן אמון הציבור במנהיגיו ובמערכת הפוליטית שלו מסוכן לעצם קיומנו. אם אנחנו לא נשמור על כבודה של הכנסת - לא יהיה מי שיעשה זאת עבורנו. 

הכנסת ה-19 היא כנסת בעלת מספר שיא של חברים חדשים, היא רעננה ושונה מכל קודמותיה. כיושב-ראש הכנסת אני רואה בכנסת זו הבטחה גדולה לשינוי - שינוי התדמית של בית המחוקקים.

אני רואה זאת כמשימה עליונה המוטלת על כולנו", חתם אדלשטיין את מכתבו.