משרד המשפטים בירושלים
משרד המשפטים בירושליםישי קרוב

הבוקר (ד) פורסם ע"י נציגי משרד היועץ המשפטי לממשלה תזכיר חוק העוסק בסוגיית הדרת הנשים. התזכיר הופץ בעקבות הדו"ח שחובר על ידי אנשי משרד היועמ"ש ואומץ ע"י שרת המשפטים ציפי לבני.

תזכיר החוק משית שנת מאסר בפועל על אזרח שידיר נשים או כל אדם ממגדר מסוים. "להפליה זו אין מקום במדינת ישראל היהודית והדמוקרטית שעיקרון השוויון הוא אחד מערכיה המכוננים וזוכה בה למעמד חוקתי. הגבלת יכולתו של אדם אחר ליהנות באופן שווה מהמרחב הציבורי ומשירותים ציבוריים מחמת הפליה פסולה חותרת תחת עקרון השוויון, המבטא הכרה עמוקה בשלמותו האנושית והמוסרית של כל אדם באשר הוא אדם. על כן מוצע לקבוע כי התנהגות זו תהווה עבירה פלילית שבצדה עונש מאסר." כך לשון תזכיר החוק.

בתנועה למשילות ודמוקרטיה תוקפים את הפצת תזכיר החוק ואומרים כי "היועץ המשפטי לממשלה מנסה לקדם חקיקה פלילית בהתאם לעמדות האישיות שלו ושל עובדי משרדו, גם על חשבון זכויות אדם, היגיון, מידתיות ותאימות לחקיקה קיימת. הטלת עונש מאסר על ביטוי, גם אם חריף ופוגע, מנוגדת לעקרונות יסוד של משטר דמוקרטי ולחוקי היסוד של מדינת ישראל".

לדברי אנשי התנועה "החוק גם מייצר אבסורדים שלא חמקו מעיני מנסחיו. למשל, מפעיל פאב שיעמוד בכניסה לפאב ויגיד לאזרח ממוצא אתיופי לא להיכנס, ישלם קנס, ואילו אדם מהצד, שכלל אין לו קשר למקום, שיאמר לאותו אדם לא להיכנס, ייכלא לשנה".

יו"ר התנועה למשילות ודמוקרטיה, יהודה עמרני, אומר כי תנועתו תגיש את התנגדותה לתזכיר החוק. לדבריו "זהו ככל הנראה התוצר לו ניתן לצפות, כאשר חבורה מונוליתית של שנים עשר משפטנים ממשרד המשפטים, דנים בסוגיה בעלת השלכות רחבות, כדוגמת הדרת הנשים".

התנועה מפרסמת קריאה לשרת המשפטים למשוך את תזכיר החוק ולטפל בנושא הדרת הנשים בדרך מושכלת והגיונית יותר.