מקימים שביל למערות קומראן
מקימים שביל למערות קומראןבית ספר שדה סוסיא

תלמידי ישיבת בני עקיבא לחינוך סביבתי בסוסיא יצאו בימים האחרונים עם אנשי בית הספר שדה סוסיא ובשיתוף רשות הטבע והגנים לעבוד על פריצת השביל שלראשונה יאפשר גישת מטיילים אל האתר.

אתר קומראן הוכרז כבר לפני שנים כשמורת טבע, אך מעולם לא נפרץ שביל שיוביל אל המערות בהן נמצאו המגילות בשנת 1947, המוגדרות על ידי חוקרים רבים כממצא הארכיאולוגי החשוב ביותר שנמצא בארץ ישראל.

המגילות מתוארכות לתקופת בית שני וכוללות תיעוד נדיר של התקופה והעתקים של ספרי קודש יהודיים.

למרבה האבסורד, מי שטייל באזור ויצא מן השבילים המסומנים כדי להגיע אל המערות עבר על החוק ובמקרים רבים קיבל קנס מפקחים מזדמנים.

פרופ' חנן אשל ז"ל, מהחוקרים הגדולים ביותר של אזור מדבר יהודה וים המלח ניסה במשך השנים לפעול לפריצת שביל אל המערות. פרופ' אשל לא קיבל את העובדה שלא ניתן לגשת למערות והוביל לאורך השנים את תלמידיו למקום, גם במחיר קנסות רבות שקיבל.

תלמידיו של פרופ' אשל- ד"ר דורון שר-אבי והארכיאולוג רועי פורת, החליטו לפעול להגשמת חזונו של אשל ולפעול מול הרשויות על מנת שאלה יקדמו את פריצת השביל ואכן בימים אלה החלה העבודה לפריצת השביל שאורכו כ-2.5 ק"מ היוצא מאזור כביש קליה ומגיע עד למצוק בתחתית המערות.

תלמידי יב"ע סוסיא הגיעו ביום שישי, בשעת בוקר מוקדמת, והחלו בסיקול אבנים ובסידורו של השביל, אותו מסמן מהנדס של רשות הטבע והגנים.

מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, סיפר גם הוא על היוזמה "במשך השנים הגיעו טיילים וחוקרים, וטענו בצדק, שזהו אחד האתרים הייחודיים בעולם וצריך ליצור אליו נגישות.

"ביצענו את הפעולות הנדרשות ואחריהן הגיעו תלמידים ומתנדבים נוספים וביצעו את העבודות. אנחנו פועלים כעת כדי לנסות ולהכשיר גם את אחת המערות למטיילים ולהעצים את חוויית הביקור בה. כמו כן, ננסה להעתיק את המודל של עבודות כאלו על ידי תלמידים לאתרים אחרים. הם ראויים לכל שבח".

צילום: בית ספר סוסיא