כנס רבנים. ארכיון
כנס רבנים. ארכיוןפלאש 90
עשרות רבנים בכירים בציונות הדתית מביעים "דאגה גדולה" מהסכנה המרחפת, לדבריהם, על עולם התורה במדינת ישראל.

במכתב שנשלח הבוקר לאנשי 'הבית היהודי' והגיע לידי ערוץ 7, מביעים הרבנים מורת רוח מהתנהלות המפלגה בכל הנוגע לקיצוץ בתקציב הישיבות הגבוהות וישיבות ההסדר, שהטיל משרד האוצר.

"בשבועות האחרונים ציפינו שהעניינים הנוגעים ליחס למוסדות התורה וללומדיה במישור העקרוני ובביטוי המעשי של הדבר, יוסדרו כראוי, אך לצערנו נודע לנו כי הדבר רחוק מפתרונו וסכנה נשקפת לעולם התורה וללומדיה", כתבו הרבנים.

הרבנים קוראים לראשי מפלגת הבית היהודי "להוסיף ולעשות למען חיזוקם של מוסדות התורה ולתוספת הפצתה בעם ישראל כולו".

גורם באיגוד הישיבות הציוניות מסביר הבוקר (שישי) את האכזבה מתנהלות 'הבית היהודי'. "יצאנו מהמדבר האופוזיציוני וקבלנו 12 מנדטים. חשבנו לכאורה שיש מי שדואג לנו אך השבוע התברר כי תקציב הישיבות הציוניות יקוצץ בשני שליש. המצב חמור וישיבות רבות עומדות בפני קריסה, מכת מוות ממש", הזהיר.

"המאבק הוא על כלל עולם התורה", אמר הגורם, "אני סבור שבבית היהודי צריכים להציב קו אדום מול הקיצוץ של לפיד כלפי הישיבות ולהבהיר לו בקול ברור כי ערכי התורה נמצאים במקום גבוה לעומת הדברים האחרים".

מאז תחילת שנת הכספים מקבלות הישיבות תמיכה שוטפת המקוצצת ב 20% מהתקציב הרגיל. בחודש מאי קוצצה התמיכה ב 20% נוספים ועמדה רק על 60% מהתקציב הרגיל. כבר עתה ישנן ישיבות רבות שאינן מצליחות לשלם לספקים ומשכורות באופן שוטף, ועומדות בסכנת התמוטטות כלכלית.

באוצר מתכננים לקצץ בתקציב הדו שנתי את תקציב הישיבות בשיעור של למעלה מ- 40%. ב- 2013 כ- 200 מיליון, וב- 2014 כ- 400 מיליון.

 בנוסף לקיצוץ זה, מתוכנן קיצוץ נוסף בתקציבים הניתנים עבור תלמידי ישיבה הבאים מחו"ל ללמוד בארץ, קיצוץ ממנו ייפגעו מוסדות רבים הקולטים עליה, כמו מכון מאיר ועוד. בסך הכל עומד הקיצוץ על כ- 650 מיליון ₪. נציין, כי תקציב אגף הישיבות עומד על כ- מליארד ₪ מידי שנה.