הנשים באיראן
הנשים באיראןאתר האייטולה חומייני

אליעזר צפריר (גייזי) יועץ ראש הממשלה לענייני ערבים לעבר, מחבר הספר 'שטן גדול שטן קטן' ואחרון ראשי שלוחת המוסד באיראן, מתייחס ביומן ערוץ 7 לבחירתו של חסן רוחאני לנשיא איראן החדש.

לדבריו מדובר בלא יותר מעוד הונאה איראנית את המערב. "עושים עלינו עוד סיבוב בתוך תהליך הולכת השולל האיראנית את העולם. כך הם יכולים להרוויח עוד זמן ולהמשיך את פרויקט הגרעין שלהם", הוא אומר.

צפריר מציין כי בחירת הנשיא החדש באיראן כבר מביאה את העולם הנאור לדבר על הצורך לדבר איתו, לשמוע את עמדותיו ולראות בו אדם דמוקרטי, אך במרווח הזמן החדש שנוצר ממשיכה איראן בקידום תכניותיה.

באשר להליך הדמוקרטי האיראני הוא מציין כי מדובר בבחירה דמוקרטית בין מועמדים מסוימים שנבחרו "על ידי בורא עולם, לתפיסתם", כלומר על ידי האייטולה חמינאי, ומי שלא עבר את אישורו לא הורשה להתמודד.

בכך יש כהגדרתו "דמוקרטיה לעניים, שכן יש בהצבעה כדי להביע מחאה על המשטר הקודם, אך אין בה כדי להביע את רחשי ליבו האמיתיים של העם האיראני".

באשר למתינות שבה מתהדר רוחאני הרי שזו נוגעת לעניינים כמעמד האישה וכיוצא באלה, אך לחלוטין לא לענייני ביטחון ומדיניות חוץ.

"אנחנו עוד נתגעגע לתקופת אחמדיניג'אד", אומר צפריר הסבור כי בתקופת אחמדיניג'אד האויב היה ברור לישראל ולעולם, "הוא דיבר כמו היטלר והעולם הכיר אותו". כעת, לעומת זאת, תצטרך מערכת ההסברה הישראלית לעמול קשות כדי להוכיח שמאחורי המנהיג המתון נמצאת אותה איראן של אחמדיניג'אד.