מעצר מיותר?
מעצר מיותר?באדיבות מועצת בנימין

שלושה מתושבי גבעת הראל עוכבו אתמול (ראשון) לחקירה בחשד לסדרת אירועי הצתה בלא פחות מארבעה מוקדים בלילה אחד. השלושה אנשים מבוגרים, עובדים, בעלי משפחות גדולות מהם קצינים במילואים, שוחררו בתום מספר שעות של חקירה.  

בחננו מותחים ביקורת על התנהלות המשטרה באירוע. לדבריהם, "השלושה, בעלי משפחות מבוססות בגילאים שבין 30 ל-42, לא חלמו אף לא לרגע שימצאו את עצמם בסיטואציה השמורה בדרך כלל לבני עשרה עם כיפה גדולה זקן ופיאות המתרוצצים בגבעות יו"ש".

אתמול בבוקר הגיעו ליישוב גבעת הראל שבגוש שילה כוחות בילוש של משטרת מחוז ש"י מלווים בצוות יס"מ. הכוחות חפשו אחר שלושה מתושבי היישוב. למרות שלשלושת העצורים אין כל עבר פלילי, החליטו במשטרת מחוז ש"י שלא לשלוח להם, כמקובל, הזמנה לחקירה.

בחננו מציינים כי השלושה עוכבו ללא התרעה מוקדמת ליד נשותיהם וילדיהם כשכל מה שנמסר להם הוא כי הם חשודים בהצתה. בהמשך נלקחו השלושה לימ"ר ש"י במעלה אדומים שם נחקרו.



בחקירתם נאמר להם כי הם חשודים בגל הצתות שארע בלילה אחד לפני מספר שבועות. מדובר בארבעה מוקדי הצתה, שניים מתוכם בכפרים בבקעת הירדן, האחד בכפר ראנטיס הסמוך לראש העין והאחרון בכפר לובן שנמצא על ציר 60, וכל זה במהלך לילה אחד. בנוסף, נחקרו השלושה על הצתה לפני כשנה בכפר סינג'יל. "אם זה לא היה עצוב, זה היה מצחיק", אמר אחד הנחקרים "אין מושג מאיפה 'נפלו' עלינו ועוד בהאשמות כאלה מופרכות". החשודים הכחישו את המיוחס להם בחקירתם ושתפו פעולה עם חוקריהם.



בשיחה עם שניים מתוכם, קבלו השניים על דרך ה'הזמנה' לחקירה. "זו היתה סיטואציה ממש משפילה", סיפר אחד המעוכבים, בן 42 אב לשישה וקצין פעיל במילואים, "יכלו לשלוח לנו הזמנה לחקירה כמו כל אדם נורמטיבי, היינו מגיעים ללא צל של ספק".

"השוטרים הגיעו ושאלו לזהותי, משעניתי להם, הודיעו כי אני מעוכב בחשד להצתה" הוסיף וסיפר, "הילדים שלי מאוד נבהלו מהסיטואציה בה ראו את אביהם נעצר ונלקח לניידת. לכל הפחות היה עליהם להמנע מכל הטקס המשפיל. בנוסף מנעו ממני השוטרים להודיע לעמיתיי לעבודה על העדרותי, דבר שהסב לי נזק כספי רב". הנחקר אף הוסיף כי במשך כל היום בבית הספר, היו ילדיו נסערים ממאורעות הבוקר ונזקקו לסיוע והרגעה.



חברו, אף הוא בעל משפחה גדולה, שעד לא מכבר שירת אף הוא במילואים, היה קצת יותר תקיף. "זה נראה שמישהו מאוד רוצה להציג תוצאות בנוגע ל'תג מחיר' ולא בוחל בדרך בשום אמצעי", תקף ונימק את דבריו, "היה נראה שהחקירה הזו היתה למראית עין מתחילתה ועד סופה. החוקר לא ידע בכלל מה מקום מגוריי (גבעת הראל) ופנה אליי שוב ושוב בתור תושב שילה. אפילו את שמות הכפרים בהם התבצעו ההצתות, לא ידע החוקר לאיית".

לדבריו יתכן שמדובר במסע דה-לגיטימציה לתושבי היישוב כולו, יישוב שמוגדר כלא חוקי שלכל המבנים בו יש צו הריסה. "הרבה יותר קל לפגוע ביישוב שמצטייר כפורע חוק ואלים, מי יודע, אולי זו הכוונה".



עוד מבהירים בחננו כי התחושה לפיה מדובר בחקירה 'לא רצינית' שנועדה רק להרשם בפרוטוקול, משותפת גם לשאר הנחקרים. השלושה שהתייעצו בחקירתם עם עו"ד עדי קידר מ'חננו', שוחררו בתום החקירה בערבות עצמית, בוחנים כעת את האפשרות להגיש תביעה נגד משטרת ישראל על עיכוב שווא ופגיעה בחירותם.

ממשטרת מחוז ש"י נמסר, כי הארבעה עוכבו לחקירה בחשד למעורבות באירוע הצתה. בתגובה לטענות על עיכובם של השלושה לחקירה בביתם במקום בזימון לחקירה אומרים במחוז ש"י, כי במקרים בהם קיים חשש שהנחקרים ישבשו מהלכי חקירה אם יזומנו מראש טלפונית לחקירה נוהגת המשטרה בדרך שגרה לעכב את החשודים לחקירה באופן מיידי.