דגן: משא ומתן או חמאס

ראש המוסד לשעבר מאיר דגן השתתף בדיון בוועידת הנשיא שדנה בתמורות השונות במזרח התיכון.

לדבריו, עיראק לא יכולה לתקוף עוד את ישראל, היכולות של סוריה מוגבלות והסיכויים שהמלך עבדאללה יתקוף לא קיימים לדעתו.

"לעמק הירדן הייתה חשיבות עד 1991", הדגיש דגן, "בשלב ההוא היה איום מירדן, סוריה ועיראק, אבל עכשיו יש לזה פחות חשיבות - האיומים האלה נעלמו לחלוטין".

דגן קבע כי עדיף שיתוף פעולה עם הירדנים ומערכת טובה שתתריע בכל פעם שמישהו מגיע לגבול, "מנקודת מבט צבאית, אפשר להגן על ישראל מגבולות שונים".

"אני לא אומר שאג'נדה הפוליטית נעלמה כליל אבל בעשר השנים האחרונות התרחב ההבדל בין מוסלמים שיעים לסונים וזה יוצר הזדמנות גדולה לישראל לחפש שותפים חדשים במזרח התיכון", אמר דגן.

על הנושא הפלסטיני אמר "זה נושא מסובך מאד ולא ניתן לסיים את כל האספקטים עם הפלסטינים. ישראל מתנגדת להחזרת הפליטים וגם אני. כאן אנחנו זקוקים לעזרת מדינות ערב, שצריכות לסייע ולהקים להם אזורי מגורים שאינם מחנות פליטים", הוא הציע.  

"עלינו להכין את עצמנו לגרוע מכל, אך לנצל הזדמנויות לשלום. למשל כמו שקרה עם ירדן. יכולנו להגיד שזה משטר שיכול ליפול, והפלסטינים ישתלטו על האזור, אבל בחרנו לעשות שלום וזה הוכיח את עצמו והשתלם", הסביר דגן את כוונתו.

הוא התייחס גם לתוצאות הבחירות באיראן ולהיבחרו של חסן רוחאני. "אני מאמין שבחירת רוחאני לא הייתה העדיפות הראשונה של חמינאי. העם שהתאחד סביב רוחאני יותר חשוב מהנשיא החדש עצמו ובידו הכוח להשפיע עליו בנושאים חשובים כמו ביטחון ומדיניות חוץ", אמר דגן.

ראש המועצה האזורית,  דוד לחיאני, אומר בתגובה לדברי דגן, "זו תופעה ישראלית כללית שבהם ישראלים שמתעסקים בביטחון חושבים שהם מדינאים. אם הייתי נותן ציון לדגן בנושא ביטחון הייתי נותן לו ציון 8 וכמדינאי הייתי נותן לו ציון 0 כך שבשכלול הוא נכשל. שיתעסק בביטחון ולא במדינאות. ראינו שכמותו מהלכים עלינו אימים בכל מיני תרחישים דמיוניים שלא קרו מעולם. דגן לא חייב להיות אנטי נתניהו כי הוא חושב אחרת ממנו".