מתקן סולארי. אילוסטרציה
מתקן סולארי. אילוסטרציהפלאש 90

חברת "נגב אנרגיה", נבחרה כזכיינית בפרויקט מסוג BOT לתכנון, מימון, הקמה והפעלה של תחנת כוח בטכנולוגיה תרמו-סולארית בפלוט A באזור אשלים בנגב המערבי, בהספק של עד 121 מגה-וואט.

ועדת המכרזים הבין משרדית להקמת תחנות כוח סולאריות באשלים, בראשות סגן בכיר לחשבת הכללית- רו"ח יריב נחמה, הכריזה על זכייתה של "נגב אנרגיה", המורכבת מהחברות "שיכון ובינוי אנרגיה מתחדשת" וחברת בת של "אבנגואה" הספרדית,

מחיר המכרז נקבע על ידי ועדת המכרזים, ועומד על מחיר ריאלי של 76 אג' לקוט"ש. מדובר במחיר נמוך ביחס למקובל בעולם ובישראל עבור חשמל המיוצר בטכנולוגיה תרמו-סולארית בתחנות בהיקפים דומים. 

תחנת הכוח, אשר תפעל בטכנולוגיית השוקת הפרבולית, עתידה לכלול יחידת אגירת חום בהיקף המספיק לפעילות של עד 4.5 שעות, אשר מהווה חיזוק משמעותי לאמינותה של התחנה ויכולתה להוות תחליף של ממש לתחנות כוח קונבנציונליות הצורכות דלקים פוסיליים. כמו כן מאפשרת יכולת האגירה ניצול אנרגיית שמש בשעות שיא הביקוש לאנרגיה, גם בעונת החורף.

התחנה צפויה להתחיל לפעול במהלך המחצית השנייה של שנת 2017, ותהא מהגדולות מסוגה בעולם. היא תצטרף לתחנה תרמו-סולארית נוספת בהספק דומה ולתחנה פוטו-וולטאית בהספק של 30 מגה-ואט, אשר יקומו בסמוך לה במתחם אשלים. יחדיו, יספקו התחנות כ- 2% מסך ייצור החשמל במשק, ויהוו אבן דרך משמעותית לקראת עמידה ביעד הממשלה לפיו עד לשנת 2020 ייוצר 10% מהחשמל במשק הישראלי ממקורות אנרגיה מתחדשים.

תחנת הכוח תוקם במודל ה- BOT, במסגרתו מתחייב הזכיין לתכנן, להקים ולתפעל את התחנה במשך תקופה כוללת בת 28 שנים, אשר בסופן יעבור המתקן לבעלות המדינה. קבוצת "נגב אנרגיה" התחייבה להקים את תחנת הכוח בתוך תקופה של 36 חודשים לכל היותר.

שר האנרגיה והמים, סילבן שלום, אמר כי "אני מברך על הזכייה במכרז תרמו פלוט A אשלים. מדובר בפרויקט חשוב ביותר בתחום האנרגיות המתחדשות, אשר יגדיל באופן משמעותי את ייצור החשמל מאנרגיית השמש בישראל. נמשיך לקדם במרץ את תחום האנרגיות המתחדשות".

החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, בירכה על הזכייה, וציינה כי "מדובר בהוכחה נוספת ליעילותה של שיטת המכרזים כדרך להקמתם של מתקני תשתית בעלי מורכבות טכנולוגית, ולפיתוח התעשייה הישראלית, הפעם במסגרת משק האנרגיה ולמען הפחתת תלותה של ישראל במקורות אנרגיה חיצוניים".

וועדת המכרזים הבין משרדית להקמת תחנות כוח סולאריות, בראשות רו"ח יריב נחמה, סגן בכיר לחשבת הכללית, כוללת את נציגי משרד האוצר, משרד האנרגיה והמים והרשות לשירותים ציבוריים-חשמל, ומרוכזת על ידי אגף הפרויקטים בשיתוף המגזר הפרטי בחברת 'ענבל'. הוועדה מוציאה לפועל את החלטת הממשלה 3338 מיום 27.3.2008 המורה על הקמת תחנות כוח סולאריות בטכנולוגיות תרמית ופוטו-וולטאית במתחם אשלים שבנגב.