נערכים לקיץ
נערכים לקיץפלאש 90

מומחי מרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת הכללית יוצאים בהמלצות לקראת החופש הגדול ועונת הקיץ.

בחודשי הקיץ, עם סיום שנת הלימודים ותחילתו של החופש הגדול, קיימת עלייה חדה בפגיעות בקרב ילדים ובני נוער, בעיקר מהתייבשות, טביעות, נפילות מגובה, מאופניים וקורקינט. מומחי מרכז שניידר מייעצים כיצד נוכל לעבור את החופש הגדול בשלום, בזהירות וללא תוספת במשקל.

פרופ' יחזקאל ויסמן, מנהל היחידה לרפואה דחופה במרכז שניידר לרפואת ילדים, מציין כי חשוב להקפיד על הגנה מפני השמש, לשמור על כללי בטיחות בפעילויות המאפיינות את החופש הגדול, ולנקוט באמצעי זהירות ומניעה מפני סכנות הקיץ:

התייבשות: התייבשות הינה תהליך דינמי, אשר ללא טיפול קיימת סכנת פגיעה בתפקוד המערכות החיוניות בגוף. הסימנים להתייבשות הם פה יבש, מיעוט במתן שתן, חוסר מנוחה ובכי ללא דמעות. כמו כן, יכולים להופיע כאבי ראש, בלבול, סחרחורת ואף ירידה במצב ההכרה במקרים קיצוניים. בכל מקרה של חשד להתייבשות יש לשתות מים ולפנות למרפאה הקרובה או לחדר המיון. במקרים של ירידה במצב ההכרה כדאי להזמין אמבולנס.

חשיפה לשמש: בכל יציאה לים, לבריכה, או לטיול בטבע, יש להקפיד על חבישת כובע למניעת מכת שמש ולהשתמש באמצעי הגנה על העור, כמו קרם הגנה ושרוולים ארוכים. רצוי מאד שלא להיחשף לשמש בין השעות 10:00 בבוקר ל- 17:00 בערב, מכיוון שבשעות אלה עצמת הקרינה היא מרבית.

רכיבה על אופניים וקורקינטים: בכל יציאה לרכיבה על אופניים, קורקינט ורולרבליידס, יש להקפיד לחבוש קסדה ומגני מרפקים וברכיים. הקסדה היא האמצעי היעיל ביותר למניעת פגיעות ראש. יש לרכב רק במקומות המיועדים לכך ולא בכבישים סואנים.

סכנת טביעה: יש להקפיד על השגחה צמודה על ילדים עד גיל 5 שנים, כאשר מבלים בים ובבריכה, וכן להקפיד על שימוש במצופים גם בגילאים הגדולים יותר, במידה והילדים לא מיומנים בשחייה. חשוב מאד לשמור על קשר עין עם הילד. יש לגדר בריכות שחיה בבתים פרטיים, בהם עשויים לשהות ילדים קטנים, על מנת למנוע מקרי טביעה. שחייה היא מיומנות חשובה לילדים, מומלץ להתחיל בלימודי השחייה החל מגיל 5, בהתאם למוכנות הילד.

מדוזות: על אף הכאב הנגרם מצריבת מדוזה, הצריבה לרב אינה מסוכנת. יחד עם זאת, על מנת להסיר את שאריות הנוזל הצרוב שנשאר על העור, מומלץ שלא לשפשף את האזור הצורב, אלא לשטוף את הגוף במי הים. לאחר מכן, ניתן למרוח קרם הרגעה על האזור שנצרב. חשוב לציין כי במקרים בהם חשים חולשה כללית או במידה ונוצרות שלפוחיות גדולות על פני שטח עור נרחב, יש לפנות לטיפול רפואי.

עקיצות: במידה וילד נעקץ מדבורה או דבור, יש לנסות לגרד את העוקץ מהעור. חשוב להקפיד שלא לנסות לשלוף את העוקץ, אלא רק לגרד אותו. במידה ומתפתחת תגובה אלרגית כמו קוצר נשימה, קשיי בליעה, נפיחות בפנים או בשפתיים יש לפנות בהקדם לקבלת טיפול רפואי.

נפילות מגובה: כדאי להרחיק מחלונות אמצעי טיפוס ורהיטים כמו ספות, מיטות ושידות ולא לאפשר לילדים לשחק על גגות ומרפסות, אלא בהשגחת מבוגר. כמו כן, מומלץ להתקין סורגים בחלונות גבוהים.

דפנה זיו בוסאני, דיאטנית קלינית ביחידה לתזונה ודיאטה במרכז שניידר לרפואת ילדים, מציינת כי בחופש הגדול ילדים ובני נוער רבים מבלים את זמנם מול הטלוויזיה והמחשב, ועלולים להשמין בשל אכילה מתוך שעמום ומיעוט פעילות גופנית. על כן מומלץ:

לתכנן את החופשה מבחינת אוכל ופעילות: מומלץ להכין מערכת אכילה מסודרת יחד עם הילד ולתכנן את הארוחות השבועיות שלו על פי העדפותיו, תוך הגבלת מאכלים מסוימים כגון: צ'יפס, נקניקיות וחטיפים, וכן לעודד אכילה מרובה יותר של ירקות. כבר בתחילת החופש חשוב לשוחח עם הילד ולקבוע כללים וגבולות לגבי אכילה בבית. מומלץ לקבוע שאכילה תהיה ליד שולחן בצורה מסודרת ולא ליד הטלוויזיה או המחשב.

להקפיד על פעילות גופנית: היות שבדרך כלל הזמן הפנוי עם הילדים הוא בערב, יש לקבוע תוכנית פעילות יומית שכוללת שחיה, הליכה רגלית או רכיבה על אופנים. במידה ותהיה מסגרת קבועה, יהיה קל יותר לילד לבצע פעילות גופנית תוך בילוי זמן איכות עם ההורה. לבוגרים יותר אפשר להציע עבודה בחופשה או התנדבות וכך מצמצמים את שעות השעמום בבית ואת האכילה מתוך שעמום.

קייטנות: מרבית הילדים בגילאי ביה"ס היסודי יבלו בקייטנות לפחות במחצית הראשונה של החופש. יש לבדוק מה יוגש לילדים לארוחת הבוקר ולדאוג שבמידה ומוגש כריך, יהיה גם מגוון של ממרחים. לא להסתפק בלחמניה עם ממרח שוקולד בכל יום, אלא לבקש שיהיה ממרחים נוספים כגון גבינה או טחינה. ישנם גם ילדים אשר ישהו בקייטנה עד השעה ארבע, כאן חשוב במיוחד לבדוק ולראות מה התפריט המוצע להם לארוחת הצהריים.

שתיה: יש לדאוג שמתקני שתיה יהיו מוצבים במקומות בולטים והם נגישים לילדים מבחינת גובהם והאפשרות לשתות מהם. מומלץ לצייד את הילד בבקבוק אישי אשר ישמש רק אותו. חשוב לדבר עם הילד על חשיבות השתיה, שימוש בבקבוק אישי יסייע לילד לראות כמה  שתה. יש להנחות את הילד לסיים לפחות בקבוק של חצי ליטר, לכן בקבוק קטן שמכיל חצי ליטר הוא מידה טובה ואם נבקש מהילד לסיים לפחות בקבוק כזה ולומר לו להשתדל למלא את הבקבוק כך שיוכל לשתות גם בדרך הביתה, הרי שנוכל להיות רגועים יותר שאת מכסת השתיה לחלקו הראשון של היום  הוא סיים.

נופש פעיל:  אם בבריכה, בחוף הים או במלון אפשר למצוא את הפעילות המתאימה ולא רק לשכב על כסא הנוח או על המחצלת תרגישו קלים יותר אם תהיו פעילים.