ועדת הכספים. היום
ועדת הכספים. היוםחזקי עזרא

ועדת הכספים דנה היום (שלישי) בסעיפי חוק ההסדרים שתכליתם לקבוע, כי החל מ- 2014 יוענקו הטבות במס לאזרחים רק לאחר שיגישו לרשות המיסים 'אישור תושבות' מהרשות המקומית בה הם מתגוררים.

אישור תושבות יינתן בגין עמידה במלוא תשלומי הארנונה לרשות המקומית. על-פי המסתמן בדיון הראשון בנושא, חברי ועדת הכספים מסתייגים לפי שעה, מכריכת הזכאות במס באישור תשלום ארנונה והביעו חששות רבים מהשלכות של חקיקה ברוח זו.

מדובר בסעיפים שהוכנסו גם לחוק ההסדרים הקודם לשנים 2011 – 2012, אז פיצלה אותם ועדת הכספים מהחוק ולא שבה לדון בהם, מאותן הסיבות שעלו בדיון היום.

היועץ המשפטי למשרד האוצר, עו"ד יואל בריס, הסביר את כוונת סעיפי החוק ואמר: "חלק מהטבות המס נובעות ממיקום גיאוגרפי ומי שמקבל פטור או הנחה במס הדבר נובע מכוח מקום תושבותו. יש תושבים שאמנם רשומים ביישוב אך זו רק דירה שנייה והם אינם מתגוררים שם. האזרח צריך להצהיר כלפי הרשות המקומית והיא צריכה ליידע את רשות המיסים. אך כיום זה לא תלוי בתשלום ארנונה ואנחנו רוצים לוודא תושבות. כלומר, לא תינתן הטבה או הקלה במס, כל עוד לא מוכיח תשלום ארנונה ולא תספיק רק הצהרה על מקום מגורים. למשל, מי שמצהיר שגר במצפה רמון אך בפועל רק משכיר שם דירה אינו זכאי להטבה מכוח הקריטריון הגיאוגרפי".

חיזק את דבריו נציג משרד המשפטים, עו"ד ספי זינגר, שבתגובה לדברי חברי כנסת ונציגי לשכת רואי החשבון ולשכת עורכי הדין, ציין ש"אין בעיה חוקתית ויש כאן עניין מידתי. המטרה למנוע ניצול לרעה והוצאת כספים או קבלת הטבות בדרך של מרמה".

יו"ר ועדת המיסים בלשכת רואי החשבון, רו"ח עפר מנירב, ציין כי "מי שגר אצל הוריו, שאינם משלמים ארנונה מסיבות כאלו ואחרות, לא יהיה זכאי לקבל הטבות מס? זה ממש "אבות אכלו בוסר ושיני בנים תיקהנה". לפי העיקרון הזה נגיע למצב שמי שאינו משלם מיסים אינו תושב ישראל".

נציג לשכת עורכי הדין, עו"ד איתן צחור, לשכת עורכי הדין: "פעם ראשונה בהיסטוריה שיש התניית מס במס. פקיד עירייה הוא זה שמוסמך להעניק פטור ממס הכנסה לפי הצעת החוק המוצעת ויש פה חשיפה של סודיות. איך יחליט פקיד העירייה ועל סמך מה? זהו פתח מסוכן שאסור לאפשר אותו. אין לזה אח ורע בעולם, זהו סעיף שסותר חוקתית את פקודת המיסים".

נציג רשות המיסים בדיון, ברוך משולם, ניסה להצדיק את סעיפי החוק ואמר, ש"מדובר בזיכוי במס ולא פטור. לא פקיד העירייה ייתן את ההטבה וייקבע אלא פקיד השומה שיש לו כמה אינדיקציות שחלקן כבר יש לו כיום. בסה"כ אינדיקציה נוספת".

טענות נוספות שהועלו נגד הצעת האוצר ורשות המיסים: העובדה שמדובר בהוראה תקדימית שיוצרת קשר בין הטבות שאזרח זכאי להן לבין תשלומים לרשות המקומית בה הוא מתגורר, החשש שמא, מי שאין ביכולתו לעמוד בתשלומי הארנונה, מעתה גם לא יזכה בהקלות מס, אזרחים שאינם מחזיקים בנכס אך הם תושבים של רשות מקומית כגון סטודנטים הגרים במעונות או אצל הוריהם, מי ששוכר דירה לתקופה קצרה (פחות משנה) והמשכיר בחר שלא להודיע על-כך לרשות המקומית והוא שאמור לשלם את הארנונה וכד'.

בתום הדיון, הוועדה טרם גיבשה את עמדתה ביחס לסעיפי החוק הרלוונטיים והם צפויים להידון שוב בימים הקרובים.