אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90

עקיצות ע"י פרוקי רגליים  (עכבישים, נמלים, פרעושים, פשפשים, קרציות, יתושים ועוד) בישראל שכיחות יותר בקיץ, כשהשיא הוא בחודש אוגוסט.  ככלל, עקיצות ע"י עכביש אינן שכיחות. רק זנים מעטים יכולים לעקוץ בני אדם כשאלו שכן מסוגלים, יעקצו בני אדם רק במקרים קיצוניים, למשל כשהם נמעכים על ידי האדם לבין חפץ אחר. רוב עקיצות העכביש חשוב להדגיש, אינן מהוות סכנה לאדם.

הזנים השכיחים ביותר בישראל מתוך העכבישים המסוכנים לאדם הם הששן החום והאלמנה השחורה כשעקיצה ע"י ששן חום שכיחה יותר מזו של אלמנה שחורה.

ששן חום – נקרא כך כוון שהינו בעל שש עיניים. על גבו של הששן דוגמה לבנה בצורה של כינור. עכביש זה  חי לרוב  בתוך בתים. עקיצתו גורמת ברוב המקרים לתגובה מקומית ובמיעוט המקרים אף יכול להיגרם נמק במרכז העקיצה שיכול להתקדם לכיב עמוק עם נזק רקמתי. הטיפול בנשיכת ששן חום ניתן לפי מידת הפגיעה – טיפול מקומי או טיפול תומך כשיש מעורבות מערכתית.

אלמנה שחורה – הינו עכביש קטן בצבע שחור מבריק, עם נקודות אדומות על הגוף. עכביש זה נמצא לרוב מחוץ לבתים. עקיצה של אלמנה שחורה יכולה לגרום לתגובה מערכתית קשה הכוללת כאבי שרירים שלעיתים יתפשטו ויגרמו לכאבי בטן קשים, גב וחזה.  במקרים קשים יופיעו גם דופק מואץ, עליה בלחץ הדם, הזעה, בחילות והקאות. גם כאן הטיפול תלוי בחומרת התגובה וכולל טיפול מקומי באזור העקיצה, טיפול תומך, ובמקרים קשים מתן של נסיוב נוגד ארס.

הטיפול בעקיצות כולל גם חיסון לטטנוס למי שאין חיסון עדכני.

כיוון שהתמונה הקלינית של עקיצת עכביש דומה למצבים רפואיים נוספים כגון זיהומי עור  או עקיצה ע"י פרוקי רגליים אחרים, לעיתים קרובות מה שנדמה כעקיצת עכביש אינו למעשה עקיצת עכביש. הימצאות נגעים מרובים או נגעים באזורים שונים בגוף מעידים בדרך כלל כי לא מדובר בעקיצת עכביש. במידה ונעקצים ע"י עכביש מומלץ לשטוף את האזור במים ובסבון, ולקרר את האזור עם קרח. במידה ומופיעים אחד התסמינים הבאים: נפיחות משמעותית באזור העקיצה או התפתחות מוגלה,  הופעה של חום, הקאות, כאבי בטן, כאבי שרירים, הזעה מוגזמת או הופעה של איזור שחור או כחול במרכז העקיצה או  אם התגובה המקומית ממשיכה להחמיר מעבר ל 24 שעות  - יש לפנות לעזרה רפואית.