הרב דוד סתיו
הרב דוד סתיויוני קמפינסקי

המתח סביב המרוץ לרבנות הראשית; העלבונות, הדילים והאשמות ההדדיות, כל אלה אינם פרי המצאה של הדור האחרון, כך טוען בראיון לערוץ 7 נשיא מכללת אורות ישראל, הרב פרופ' נריה גוטל.

"צריכים להעמיד דברים בפרופורציות של ההיסטוריה, היו דברים מעולם. היו כבר חילוקי דעות בין רבנים, חלקם קשים ומסובכים. מורי ורבי הרב אברהם שפירא, ראש ישיבת מרכז הרב והרב הראשי, כבר אמר שירידת קרנה של הרבנות הראשית הייתה כבר בתקופת רבי יעקב עמדין שאמר על הרב יונתן אייבשיץ שהוא 'שבתאי', כבר אז ירד קרנה של הרבנות הראשית".

הרב פרופ' גוטל טוען כי היחס אל הרבנים הוא המראה של החברה, כלשונו, "גם הרבנים הראשים בקום המדינה לא היו בדרגה של הקדמונים, התנאים והאמוראים. הגמרא אומרת שיש הלימה בין הדור למנהיגיו".

הוא סבור שיש מקום לשתף בגוף הבוחר גם גורמים ממלכתיים, כל עוד הם מכבדים את ההלכה האורתודוכסית, "הרב קוק קיבל את תמונת המצב שהציבור צריך להיות מעורב בבחירה, כל עוד מדובר באדם שאכפת לו מהרבנות הראשית וכל עוד הוא רוצה להיות חלק מהאורתודוכסיה.

"אבל אם מדובר באנשים עם אג'נדות זרות ומוזרות שאינן מקובלות על עולם התורה, אז יהיה משום עיוות להכניס אותם לרבנות הראשית, זה כמו לבחור לכנסת אדם שכופר בדמוקרטיה. לא יכול להיות מצב שאדם שהרבנות זרה לו, יבחר את הרבנים הראשיים".

לדבריו, אין מקום לרפורמים בתוך הגוף הבוחר. "אם אדם רפורמי מתכוון לקעקע מהיסוד את הדמות של הרבנות הראשית כאורתודוכסית, אז זה לא הגיוני לשים אותו בגוף הבוחר. אדם מהמגזר הממלכתי יכול להיות חבר ברבנות הראשית ובלבד שהוא מכבד את אורחותיה", קבע.