חלקה צבאית בית קברות צבאי
חלקה צבאית בית קברות צבאיצילום: פלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס הרב הצבאי הראשי לשעבר, הרב אביחי רונצקי, להצעת החוק של חבר הכנסת אלעזר שטרן (התנועה) ולפיה יחויב צה"ל לקבור חללי צה"ל שאינם יהודים לצד חללים יהודים.

בדבריו מציין הרב רונצקי את הפסיקה ההלכתית שמקורה בתלמוד, פסיקה שעסקה בימים בהם התגוררו יהודים לצד גויים, ומשום דרכי שלום הוצרכו לפסיקה לפיה עוסקים בקבורתם אך אין קוברים אותם לצד היהודים. בעקבות הכרעה תלמודית זו (במסכת גיטין) הגיעו פסיקותיהם של הראשונים והאחרונים המחייבים הפרדה מסוימת.

להערכתו של הרב רונצקי המציאות כיום, מציאות בה חיילים שאינם יהודים לוחמים לצד חיילי צה"ל ונהרגים עימם יתכן בהחלט והייתה מחייבת פסיקה אחרת, אך כיום אין בכוחם של גדולי ההלכה לשנות את מסורת הפסיקה שהשתמרה מאז ימי התלמוד.

כיוון שכך, מספר הרב רונצקי, המקובל כיום בצה"ל הוא לקבור את החללים שאינם יהודים בתוך חלקת הקבורה הרגילה, אך עם זאת שומרים על מרחק של שמונה אמות ללא מחיצה או גדר ביניהם, אלא ערוגת פרחים וכד' שאינן מעניקות תחושת זרות והפרדה חריגה בין הקברים.

לדברי הרב רונצקי לא ניתן לשנות את ההכרעה הזו, שהתקבלה על בסיס פסיקתו של הרב גורן זצ"ל שקוברים באותה חצר אך לא בצמידות לקברי יהודים, מבלי להעלות את הסוגיה בפני תלמידי חכמים שידונו בה בבית המדרש.

הרב רונצקי מספר כי אמר גם לחבר הכנסת שטרן כי יתכן שעמדתו נכונה וצודקת, אך לא ניתן לחייבה בהליך חוקתי מבלי לערב בה את בית המדרש לדיון מעמיק שינפיק עמדה הלכתית ברורה. עם זאת הוא מוסיף ומציין כי יתכן וכעת, לאחר העלאת הנושא על ידי שטרן, יגיע הנושא לבית המדרש ויתקיים גם דיון הלכתי מעמיק.

הרב רונצקי אף מוסיף כי במציאות הנוכחית יתכן ודווקא הפרדת קבורה היא הפוגעת בדרכי שלום, ולא די בכך אלא שהיא עשויה לפגוע במוטיבציה של מפקדים וחיילים בצה"ל ומשום כך יתכן ויש בה משום פיקוח נפש, אך עם כל הצדק שבטיעונים אין לאכוף אותם בחוק ללא דיון הלכתי מעמיק ומתחייב.

להערכתו של הרב רונצקי סיעת 'הבית היהודי' לא תאפשר את העברתו של החוק ותנצל את זכות הוטו שיש בידה להעלות בענייני דת ומדינה.