משורר בממשלה. השר מרגי
משורר בממשלה. השר מרגיפלאש 90

לפני ימים אחדים קיימו, כמדי שנה בשנים האחרונות, אנשי תנועת יוזמת ז'נבה סמינריון מיוחד עבור בכירים בתנועת ש"ס. בכנס השתתפו כארבעים בכירים בהם גם השר לשעבר ח"כ יעקב מרגי שהתייחס בראיון לערוץ 7 לסמינריון ולתכנים שהועלו בו.

יצוין כי במהלך הכנס עצמו אמר חבר הכנסת מרגי כי הוא עצמו אמנם חש משויך לימין הפוליטי המובהק אך מסתבר שהמציאות מורכבת יותר ויש לשמוע גם עמדות אחרות כדוגמת אלה של אנשי 'יוזמת ז'נבה'.

מרגי מסביר את דבריו כהבנת הצורך שלא להיות מקובע באמת האבסולוטית שכל אחד מאמין בה, אלא לשמוע גם את הצד שמנגד ולבחון את אמירותיו המדיניות. ברוח זו נשא נאום במהלך הסמינריון ובו הסביר לבכירי ש"ס המשתתפים את החשיבות אותה הוא מוצא במפגשים מעין אלה.

לדבריו לא כל בכירי המפלגה "חיים את הנושא המדיני", כהגדרתו, ומשום כך נכון לפקוח את עיניהם ולהפגיש אותם עם עמדות שונות. זאת על מנת שלא ליצור קיבעון מחשבתי. "אם תשמע רק את קולות בית המדרש בסופו של דבר גם אתה תישמע כמו בית מדרש", אומר מרגי המציין כי לצד שמיעת עמדותיהם של אנשי 'יוזמת ז'נבה' השמיעו גם הש"סניקים שאלות קשות ומתריסות שחייבו את מארגני הסמינריון להשיב.

מוסיף חבר הכנסת מרגי ומסביר את חשיבות המפגשים ככאלה המאפשרים לרדת לעומקם של דברים. במפגשים האחרונים נדונו ההשלכות של המהלכים המדיניים השונים, נערכה היכרות עם החוק הבינלאומי על פי פרשנותם של אנשי 'יוזמת ז'נבה' וכן היכרות עם מערך ההסברה הבינלאומי. כל אלה חשובים לגיבוש עמדה מורכבת יותר.

עם זאת מציין גם מרגי כי תכני הכנס התבססו על פרשנותם של אנשי יוזמת ז'נבה, פרשנות התואמת את תפיסתם הפוליטית השמאלית. כשנשאל אם אנשי ש"ס מקיימים מפגשים דומים גם עם אנשי ימין אומר מרגי בבדיחות מסוימת כי "רוב הצלקות שיש לנו הן בגלל שאנחנו נמצאים הרבה עם אנשי ימין...", אך לזאת הוא מוסיף ואומר כי כל יוזמה שתגיע תתקבל בברכה.

באשר לשינוי עמדותיו הפוליטיות האישיות בעקבות המפגשים אומר חבר הכנסת מרגי כי גם אנשי יש"ע שינו ברבות השנים את עמדותיהם, והמציאות גוררת איתה תנודות כאלה ואחרות בתפיסת העולם. "אף אחד לא מקובע. אדם שהוא מקובע הוא מנותק. גם הנהגת המתיישבים לא חושבת כפי שחבה לפני עשר שנים. אנשים רואים את התהליכים בעולם וצריך לדעת מה ההשלכות של כל עמדה".

בהמשך הדברים הדגיש חבר הכנסת מרגי את החשיבות שהוא מוצא בשיח בין מגזרים שונים, בין דתיים לחילוניים, בין שמאל לימין ובין הדתיים לבין עצמם. דבריו אלה הובילו, כמעט בהכרח, לשאול אותו אודות דבריו הקשים של הרב עובדיה יוסף כלפי הרב סתיו אם אינם כאלה שמונעים שיח בתוך הציבור הדתי.

בתגובה אומר מרגי כי יש לקיים שיח פנימי בין כל קבוצה לקבוצה, שכן אין לדיין אלא מה שעיניו רואות, ולשם כך יש להסתכל בגובה העיניים לבחינת הדברים באופן שמאפשר היכרות עם צרכי כלל החברה לרבדיה השונים מתוך פתיחות וללא מידור.

"אני מתקומם נגד מפלגה מסוימת שמדברת על 'אתם התחלתם'", אומר מרגי כשהוא מתייחס ל'יש עתיד' שלטעמו מקיימים שיח ילדותי, בעוד יש צורך לקיים שיח של שולחן עגול ובו ניתן יהיה להכיר את צרכי כולם, מהאנרכיסט ועד אנשי תג מחיר.

כשהוא נשאל שוב באשר לדבריו של הרב עובדיה אם האופן בו נאמרו אינו מנוגד לרוח זו של הקשבה לאחר ולעמדותיו אומר מרגי: "נראה לך שאני בשידור, או לא בשידור, מתיימר לרדת לסוף דעתו של גדול הדור? הרבה פעמים ראינו שהרב עובדיה אמר משהו שהיה נראה לנו קצת צורם ולאחר זמן חטפנו את הדברים בפנים. חז"ל אומרים אין אדם עומד על דעת רבו גם אחרי ארבעים שנה. גדולי ישראל על כל גווניהם כבודם במקומם מונח. הגדולה היא לדעת לספוג ולשמוע ולדעת שיש אמת אחרת. אדם שיכול להכיל דעות שמקוממות אותו לכבד ולשמוע אפשר להגיע איתו לכל מקום".