קבר הרשב"י במירון
קבר הרשב"י במירוןאלישמע סנדמן

האם שר האוצר, יאיר לפיד, יהיה זה שיידרש להכריע בסוגיית הבעלות על קבר הרשב"י בהר מירון?

העיתון 'כלכליסט' דיווח הבוקר (ב') כי ועדה המייעצת לשר האוצר החליטה במהלך החודש האחרון כי יש להפקיע את מתחם ציון הרשב"י לידי המדינה ושחברה ממשלתית תחל בהשקעה לפיתוחו וכדי להפוך אותו לאתר תיירות.

בשנים האחרונות הובעה ביקורת חריפה על ההתנהלות במקום ועל רמת הבטיחות הלקויה המסכנת את המתפללים הרבים במקום ובמיוחד ביום ההילולא בל"ג בעומר.

"ריבוי המחלוקות והתביעות המשפטיות על הבעלות על מתחם רשב"י ועל ניהולו מונע זה שנים רבות הפעלה יעילה ותקינה של המתחם ומקשה את פיתוחו", כתב לפני חמש שנים מבקר המדינה דאז מיכה לינדנשטראוס. "רמת התחזוקה של מבנה רשב"י נמוכה ואינה הולמת את קדושת המקום".

לפני כשנתיים הפקיע שר האוצר הקודם, יובל שטייניץ, את הבעלות מידי החרדים אלא שאז פרצו קרבות עזים בתוככי העדה החרדית שחששה משינויים בצביון המקום והוגשו התנגדויות למהלך ההפקעה. כאמור, במהלך החודש האחרון הוועדה המייעצת האמונה על התהליך דחתה את ההתנגדויות ושר האוצר הנוכחי הוא זה שיידרש להכריע בסוגיה הרגישה.

בתגובה לדיווח הגיב משרד האוצר כי "אחרי החלטת שר האוצר הקודם החל הליך ארוך של שימוע לכ־14 מתנגדים שהגישו התנגדויות בהתאם לחוק. החלטת הוועדה להמשיך בהליך ההפקעה מורכבת ומנומקת, והיא תידון בפני השר הנוכחי בחודשים הקרובים. טרם התקבלה החלטה בנושא".