תלמידי ישראל מקבלים פחות ממקביליהם במערב

שר החינוך: "היעד מס' 1 הוא חיזוק החינוך הציבורי והגדלת ההשקעה בתלמיד. תלמידי ישראל מקבלים פחות מבני גילם במדינות המפותחות".

חזקי ברוך - ערוץ 7 , כ"ה בתמוז תשע"ג

תלמידי ישראל מקבלים פחות ממקביליהם במערב-ערוץ 7
מקבלים פחות. שר החינוך
פלאש 90

עימות חריף פרץ היום (ד') בוועדת הכספים, בין שר החינוך, שי פירון (יש עתיד), למי שכיהן בעבר כסגן שר החינוך, ח"כ משולם נהרי (ש"ס).

העימות פרץ בעקבות דברי השר, לפיהם הוא שם בראש סדר העדיפויות את חיזוק החינוך הציבורי ושילוב מערכות החינוך הלא-רשמיות בתוכה. בין דבריו, הדגיש השר, את הצורך ב"תקצוב דיפרנציאלי שיסייע לצמצם את הפערים בחינוך" וציין ש"בשבוע הבא תחל לפעול ועדה משותפת לאוצר ולמשרד החינוך להחלתו של תקציב דיפרנציאלי".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) קרא לשר ולח"כים החרדים "לקיים דיאלוג רציף, בין השאר, על-מנת למצוא את האינטרסים המשותפים ועל-מנת להגיע לתוצאות הטובות ביותר לכולם באופן שישמר את הישגי התוצרת החינוכית האיכותית של החינוך העצמאי".

במצגת שהציג לוועדה, תיאר השר את עיקרי חזונו לשנות התקציב 2013-2014 ואמר ש"בראש סדר העדיפויות חיזוק מערכת החינוך הציבורי והגדלת ההשקעה פר-ראש, שבה ישראל ממוקמת מתחת לממוצע מדינות ה- OECD". פירון הצהיר "יפעל לשקיפות מרבית בתקציב משרד החינוך" וכי "בקרוב מאוד הנתונים יפורסמו באינטרנט".

השר סקר את חלוקת תקציב החינוך בשתי שנות התקציב בהתאם לחזונו. תקציב המשרד ב- 2013 יעמוד על 45.1 מיליארד ₪, גידול של כ- 17% מ- 2012 וב- 2014 על 47.7 מיליארד ₪, גידול בשיעור 5.7%. לדבריו, "הגידול הניכר ב- 2013 ב- 6.1 מיליארד ₪, נועד לתקצוב רפורמת עוז לתמורה ב- 1.05 מיליארד ₪, רפורמת אופק חדש ב- 900 מיליון ₪, חינוך חינם לגילאי 3-4 ב- 1.2 מיליארד ₪, צהרונים לגילאי 3-8 ב- 615 מיליון ₪, תוספות גידול טבעי במערכת ב- 480 מיליון ₪, סבסוד תשלומי הורים ב- 150 מיליון ₪ ועוד הוצאות שונות".

בעניין הפער בהשקעה "פר-ראש" בתלמידי ישראל בהשוואה ל- OECD אמר פירון, כי "בין השאר הדבר נובע מהגידול השלילי במספר התלמידים במדינות המפותחות (5%-) בעוד בישראל המספר גדל (ב- 29%+). בכוונתי להשקיע מאמצים רבים בהתמודדות עם הגידול המבורך במספרי הילדים יחד עם הצורך להגדיל את התקציב". פירון התייחס גם לצורך לפתור את בעיית הצפיפות בכיתות אך סייג: "רוב המחקרים בעולם לא מצאו מתאם בין גודל הכיתה להישגי התלמידים".

"בחלוקת תקציב המשרד" ציין פירון, "30.8 מיליארד ₪ (72.6%) מופנים לשעות הוראה ב- 2013 ואילו ב- 2014, מופנים לכך 32.45 מיליארד ₪ (73.54%), כחלק מההתמקדות בתלמיד". פירון הודה בכשלים בכל הנוגע למגזרים החרדי, הערבי והדרוזי בחברה: "המדינה לא נהגה כלפיהם באופן ראוי ויש לתקן זאת. זה לא ייקח יום יומיים אך נעשה זאת" וקרא לח"כים לשתף פעולה.

כאמור, עימות חריף פרץ בין שר החינוך לסגן שר החינוך לשעבר, ח"כ משולם נהרי, לאחר שנהרי ויתר הח"כים החרדים בוועדה קבלו על התכנית לשלב את החינוך המוכר הלא-רשמי במערכת החינוך הציבורי. ח"כ נהרי לשר פירון: "אני לא נגד החינוך הציבורי. היום אתה מוריד גרזן על 200 אלף תלמידים. אתה מנצל את סמכותך כדי להפסיק לתקצב, אתה דורס את החינוך הזה, כי אתה רוצה להפוך את הכל לחינוך ציבורי, מבלי שהכנת את התשתית לכך".

השר הרב פירון השיב: "לא קיים גרזן. השאיפה שכל ילד בישראל יזכה ל- 100% חינוך". פירון התייחס ל'חוק נהרי' ואמר: "חוק נהרי איננו תורם לחיזוק החינוך הציבורי, הוא טוב לחינוך של הציבור שלו. אין כוונה למנוע תקציבים מהחינוך הלא-רשמי אך אני נגד העברת כספים מרשתות שמשלמות כסף לקרובי משפחה ולוקחת כספים המיועדים לילדים למטרות אחרות". הדברים עוררו את זעמו של נהרי ולחילופי דברים קשים בין השניים.

בסיכום דבריו אמר הרב פירון כי בכוונתו "להחזיר את החינוך המקצועי, שטוב למדינה ולקבוצות באוכלוסייה ולשפר את תנאי המורים".

ח"כ חמד עמאר (הליכוד-ביתנו) קבל על-כך שבמצגת של שר החינוך נעדר המגזר הדרוזי ועל-כך שאין מי שמייעץ לו לגבי המגזר, על ההשקעה הנמוכה בחינוך במגזר, היעדר חינוך לא-פורמלי, חסר משמעותי בכיתות וצפיפות איומה באלה הקיימות".

ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) דיבר על ה"חלוקה תקציבית לא שוויונית ומפלה. יש מחסור של 6,100 כיתות במגזר הערבי ומחסור גדול בתקנים של ייעוץ פסיכולוגי ויועצים חינוכיים ואבטלת מורים קשה" טיבי קרא לשר "לשלב מורים ערבים בחינוך היהודי ולהיאבק בשחיתות בחינוך הערבי, לרבות קציבת כהונתם של הפקחים".

ח"כ רובי ריבלין (הליכוד-ביתנו) קרא לשר "לשים בראש סדר העדיפויות את נושא יום לימודים ארוך. מדובר בפער תקציבי של 800 מיליון ₪ בין היכולת לקיים יום לימודים ארוך אחיד".

ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה): "החינוך הציבורי בפשיטת רגל אך לא שמעתי מה אתה עושה לחיסול האלימות והסמים בבתי ספר ואף לא מילה אחת שבתי ספר צריכים רישיון ממשרד הבריאות. אתה בא לשפר אותי אל תעזרו לנו אנחנו מסתדרים לבד. אצלנו אין אלימות וסמים ואפילו לא צריך שומרים. ממגזר הממ"ד שולחים לבתי ספר חרדיים". בדבריו רמז להתנגדותו לרעיון השילוב של השר.

ח"כ משה גפני (יהדות התורה): "אינני מתנגד למעבר לחינוך הציבורי, רק שהשר יגיד לי מזה חינוך ציבורי? אני מחנך את הילד שלי שאסור לחלל שבת. אם אני מעביר לחינוך הממלכתי האם אתה מוכן שבחינוך הציבורי זה מה שילמדו?".

השר השב לח"כים ליצמן וגפני וקרא להם "להיפגש עימו לצורך מו"מ פומבי עד למציאת פתרונות. במקום להשמיץ בואו כבר עכשיו על-מנת לקדם את הדברים ביחד". בתגובה לדברי ליצמן, ביקש "לתבוע את עלבונם של התלמידים בחינוך הציבורי על התיאורים הפוגעניים. יצאו מהחינוך הזה לוחמים אמיצים, זוכי פרסי נובל ועוד. הדברים אינם ראויים ואני אומר את זה כמטפל בנוער חרדי נושר".