שנאה. מוזס
שנאה. מוזסצילום: פלאש 90

יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ מנחם מוזס פנה אתמול בשאילתא דחופה אל משרד התחבורה ובה דרישה לבירור הסיבה להשתת קנס בגובה 5000 ₪ בגין תשלום בכרטיס רב קו שאיננו אישי.

ההחלטה על הגשת שאילתא דחופה למשרד התחבורה התקבלה בעקבות פניות אין ספור הנוגעות לתקלות וקשיים רבים בהם נתקלים משתמשי כרטיס "רב קו" בתחבורה הציבורית, כשהתלונה האבסורדית מכולן מתייחסת למקרה בו דרשה חברת אגד קנס בגובה של 5000 ₪ בגין תשלום על נסיעה לשני ילדים אחים שבוצע דרך כרטיס אחד.

על פי המקרה, פקח 'אגד' שעלה לביקורת שגרתית בקו 350 ביקש מאחד מהם את הכרטיס, וכשגילה שהוא אינו נושא את שמו ותמונתו טען כלפיו כי הוא עבר על החוק מאחר ועשה שימוש בכרטיס שאינו שלו. לא נחה דעתו של הפקח עד שהוא החרים את הכרטיס וזאת בתואנה של 'שימוש לא נכון ומנוגד לחוק בכרטיס'. ובנוסף לכל אלו, קיבלה משפחתם דרישת תשלום של 5000 ₪ בגין "חסרון כיס" לכאורה שנגרם לחברת אגד.

מוזס התקומם והגיש לנשיאות הכנסת בקשה לאשר לו דיון מהיר בוועדת הכלכלה, מתוך כוונה, לפתוח מחדש את ההנחיות והנהלים של משרד התחבורה בכלל, ולבדוק כיצד זה יכולה חברת אגד להטיל קנס כל כך לא מידתי ובלתי פרופורציונלי לסוג ה"עבירה", בפרט.

בדברי ההסבר כתב מוזס: "הוראות משרד התחבורה קובעות שכרטיס רב-קו בתחבורה הציבורית, חייב להיות אישי ואינו ניתן להעברה. הוראות אלו מקשות על משתמשי התחבורה הציבורית, הנאלצים לגשת לעמדות הנפקת הכרטיסים של חברות התחבורה הציבורית השונות, הפעילות רק בזמנים מסוימים. נוסעים שאין ברשותם כרטיס אישי ומשלמים באמצעות כרטיס רב-קו שאינו שלהם, נקנסים באלפי שקלים". נשיאות הכנסת המליצה למוזס להעלות את הנושא במסגרת שאילתא דחופה שתופנה לשר התחבורה.

סגנית שר התחבורה ח"כ ציפי חוטובלי שהשיבה לשאילתא בשם משרד התחבורה אמרה כי היא מזועזעת. "הזדעזעתי מהמציאות הזאת שבה שני ילדים נקנסים בסכום כזה מפלצתי. זאת שערורייה, זה דבר שלא אמור להיות. למרות שהיושר וההגינות לנגד עינינו, ברור שהענישה כאן היא לא מידתית. לכן אני ממש מתעלמת מהתשובה הפורמלית, שאומרת שזה במסגרת היחסים החוזיים בין "אגד" לבין הנוסעים. אני לא מקבלת את זה. אני חושבת שצריך להסדיר את העניין, ואת כל הנושא של הגבלת קנסות לגבי שימוש לא הוגן, אם זה בתקנה או אם זה בחקיקה. אני רוצה להגיד שלאורך זמן המטרה שלנו לייצר אמון בין האזרח ובין התחבורה הציבורית. יש פרויקט של משרד התחבורה כרגע שיאפשר גם עליית נוסעים בדלת האחורית, כלומר, כמו שמקובל באירופה, שאז בכלל הבקרה תהיה שונה, ואנחנו חייבים לייצר איזושהי רמת אמון מינימלית. קנסות כאלה, לדעתי, רק מביישים את המוביל הארצי "אגד" ולא באמת נותנים לנו תחושה של הגינות בתוך התהליך הזה, ולכן אני מבטיחה לבדוק מחדש את העניין הזה ולראות מה צריך לעשות, או בתקנה או בחקיקה.

"אני מוכנה עדיין לנסות ליזום דיון בנושא הזה, בוועדת הכלכלה, לנסות לראות איך אנחנו משפרים את הדברים. שוב, דרך הגבלה של המציאות הזאת, שהיא באמת מציאות בלתי נסבלת".

ח"כ מוזס אמר לאחר הדיון, כי יפעל יחד עם סגנית שר התחבורה לקביעת דיון בועדת הכלכלה בהקדם האפשרי.