חיילי הנח"ל החרדי
חיילי הנח"ל החרדיצילום: אהרון שטיינמץ
מפקד חטיבת כפיר, אל"מ אודי בן מוחא, החליף ברגע האחרון את מפקדי הטירונות המיועדים של גדוד נח"ל החרדי 'נצח יהודה' בגלל החשש מאורח החיים החילוני שלהם.

בגיוס אוגוסט הקרוב אמורים להתגייס לגדוד הנח"ל החרדי, מאות לוחמים ובצה"ל מקווים כי מחזור זה יהפוך למודל עבור אלפי חרדים המיועדים לגיוס. לפני מספר ימים התכנסו מפקדי מחזור הטירונות החדש של החטיבה לצורך הכנת סגל, כשמפקדי פלוגת הטירונים החרדית הגיעו בחלקם מגדודים אחרים של החטיבה.

לאור כך, פנתה האגודה למען החייל התורני לצמרת הפיקוד בצה"ל, לשקול בשנית את שילובם של מפקדים שאינם דתיים מחשש לחיכוכים בין הסגל החילוני לחיילים הדתיים.

אל"מ בן מוחא ערך מפגש מיוחד עם הסגל שיועד לטירונים החרדים לבחון את הדברים מקרוב ושמע שאלות מהמפקדים הצעירים סביב  אורח החיים הצפוי בפיקוד על חיילים חרדים. בין היתר, התעניינו המפקדים הצעירים בחיי היומיום מול החיילים החרדים והקשו שאלות כגון האם יוכלו לעשן, לשמוע מוזיקה ולצפות בטלוויזיה בשבתות וחגים. 

לאור אופי השאלות הבין המח"ט כי המפקדים החדשים יתקשו לעמוד באתגר והחליט כי מוטב שהם יוחלפו בסגל פיקוד שכבר מכיר את אורח החיים החרדי. זאת, כדי למנוע פגיעה הן במתגייסים החדשים והן במפקדים חסרי הניסיון. לאחר שהתייעץ בנושא עם גורמים בזרוע היבשה הוא הורה להחליף את כל צוות הפיקוד של הפלוגה המיועדת ולהציב במקומם מפקדים אחרים, דתיים ברובם. 
"במצב שנוצר לא נותר ברירה אלא לשנות את הרכב המפקדים" הסביר גורם צבאי. "עדיף לעשות זאת בדקה ה-90, מאשר להיתקל בבעיות מאוחר יותר. תאר לך מה יכול לקרות אם החיילים היו רואים את המפקד שלהם אוחז בעיתון לא צנוע. זה היה יכול להיות מאוד בעייתי עבורם וגם עבור המפקד שאמור לרכוש את אמונם."

על רקע זה, שיגרה האגודה למען החייל התורני מכתב למח"ט בן מוחא בו היא שיבחה אותו על הרגישות שגילה ועל תבונות הפיקוד בו נקט. הרב שלמה גולדרייך, רב האגודה למען החייל התורני, מסר "כי טוב שיש מפקדים רגישים בצבא שמנעו סיטואציה שהייתה מצרה לחייל החרדי ופוגעת קשות בהצלחת האגודה בגיוס חרדים לגדוד 'נצח יהודה'.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה "צה"ל מחויב לפעול ליצירת סביבת שירות ההולמת את אורח חייהם של כלל חייליו. גדוד 'נצח יהודה' הינו גדוד מגדרי שנותן מענה לכל החפץ לקיים אורח חיים חרדי ולשרת בצה"ל בשירות קרבי, הן בשלב ההכשרה והן בשלב התעסוקה המבצעית".