ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלהצילום: פלאש 90

חוק מתווה הגיוס שהציעה ועדת פרי עבר היום (ראשון) בישיבת הממשלה השבועית.

14 שרים תמכו בהצעה, 4 שרים נמנעו - יצחק אהרונוביץ', יאיר שמיר, סופה לנדבר ואורי אריאל. לא היו מתנגדים.

גורמים בסביבתו של השר אורי אריאל אומרים לערוץ 7 כי השר נמנע בשל הסעיפים על הסנקציות הפליליות. 

במהלך הדיון התקבלה הצעת השר אריאל כי הוועדה תגיש עד סוף השנה תוכנית להשתלבות הציבור הערבי בשירות צבאי/אזרחי/לאומי.

בסיעת הבית היהודי הוחלט מוקדם יותר כי השר נפתלי בנט והשר אורי אורבך יתמכו בחוק והשר אורי אריאל יימנע על פי בקשתו.

עוד הוחלט כי השר בנט יתמוך בהסתייגויות שיציג השר אריאל, והן יועברו לוועדה לשוויון בנטל בכנסת בראשות ח"כ אילת שקד.

השר פרי אמר הבוקר כי מדובר ב"שינוי היסטורי, הנוגע לאחת מן הסוגיות המורכבות והרגישות ביותר בחברה הישראלית, האחריות למימוש ויישום הרפורמה מוטלת כעת על כולנו, הממשלה והכנסת גם יחד".

שר הפנים, גדעון סער, הביע הסתייגות מהארכת השירות לבנות ל-28 חודשים ואמר כי מדובר בפועל "בהגדלת אי השוויון בין בנות שמשרתות בצה"ל לכאלה שאינן משרתות". הוא ציין כי כבר היום יש השתמטות ניכרת של בנות המצהירות על טעמי דת על אף שאינן מקיימות אורח חיים דתי. הבסיס הדמוגרפי של הבנות המשרתות בצה"ל הולך ומצטמצם ולא נכון להאריך להן את תקופת השירות".

מנכ"ל מנהלת השירות האזרחי לאומי, שר שלום ג'רבי, אמר בתגובה לאישור המתווה לשיווין בנטל, "צריך לזכור שהמהלך של שילוב החרדים בנשיאה בנטל, אינו של 'זבנג וגמרנו'. יש לעשות זאת ברגישות רבה, תוך הידברות מתמדת עם המגזר החרדי. לצערי, לא התקבלה הצעתנו לפיה צעיר חרדי אשר אינו מעוניין להתגייס לצה"ל, יוכל לקבל פטור משירות צבאי החל מגיל 19 או 20 ובמקום זאת לשרת את המדינה בשירות האזרחי. כך אותו צעיר היה משתלב כבר בגיל 21 במעגל התעסוקה".

"יחד עם זאת, אני שמח שהצעתנו לאישור המסלול המפוצל התקבלה, כך שיתאפשר שירות של 30 שעות שבועיות למשך שנתיים, מה שיתרום לכך שהמשרתים מהמגזר החרדי יוכלו לעבוד למחייתם ולפרנס את משפחתם בעבודה נוספת, מעבר לשעות שירותם בשירות האזרחי"

מהפורום לשוויון בנטל נמסר כי "לא ברור איך העיתונות נכנעת לספין של לפיד ומפרסמת כאילו 'עבר חוק השוויון בנטל' – מה שהממשלה העבירה היום זו החלטה לדחות את גיוס החרדים בעוד 4 שנים. במהלך 4 השנים הללו אין שום אמצעי לאכיפת גיוס. זכרו את המילים שלנו ותעקבו אחריהם: ביולי 2014 לא נראה אף חרדי שהתגייס יותר מאשר ב-2012, בגלל הספין של לפיד הקרב על השוויון ספג מכה ניצחת".