פרי: הרש"פ היא המעכבת את המו"מ

במהלך כנס מדיני שערך ארגון "יוזמת ז'נבה" בכנסת התייחס שר המדע, הטכנולוגיה והחלל, חה"כ יעקב פרי, למאמצים המדיניים לחידוש המו"מ מול הפלשתינים.

פרי אמר, כי "נכון לעת הזו, עלינו לומר ביושר כי דומה שהחסם לחידוש התהליך מקורו בצד הפלשתיני ואני מוכרח לומר כי אני מצר על כך".

השר פרי הרחיב וטען כי "בתקופה בה ראש ממשלת ישראל מצהיר מפורשות כי הוא מוכן לחזור לשולחן המו"מ ללא כל תנאים מוקדמים, בה שר החוץ האמריקאי משקיע את כל מרצו בניסיונות לחדש התהליך ובה הקוורטט אינו חוסך במאמצים לבנות שיתופי פעולה ומסגרת כלכלית אשר תתמוך ותהווה את הבסיס לתהליך המדיני, בעידן בו קיים רוב, הן בכנסת והן בציבור הישראלי לקידומו של תהליך שלום - תמוה בעיני מדוע נמשך סירובה של הרשות הפלשתינית לשוב לשולחן המו"מ ולתת שוב סיכוי אמיתי לתהליך".

יחד עם זאת, השר פרי ביקש להדגיש כי התסבוכת הפנים פלשתינית מציבה משוכה גבוהה בפני אבו מאזן באשר להחלטה להיכנס למו"מ: "לא נעלמים מעיני הקשיים הסבוכים הניצבים בפני ראש הרשות הפלשתינית בבואו לשוב לשולחן המו"מ, הן בהיבט הפוליטי, בתוך הרשות עצמה, הן למול שלטונו של החמאס ברצועת עזה והן לנוכח חששו העמוק של הציבור הפלשתיני ותחושת הספקנות המתגברת בו לנוכח הקיפאון רב השנים. מאידך, קיים חשש כבד כי כישלונו של הניסיון הנוכחי לחדש את המו"מ עלול להיות בעל השלכות כבדות משקל לשני הצדדים, בהיבט הביטחוני, הפוליטי והבינלאומי".

עם כל זאת חזר השר פרי על עמדתו כי יש לבחון את יוזמת השלום הסעודית, כבסיס ונקודת מוצא לפתיחת מו"מ תחת מטרייה אזורית:  " היוזמה הסעודית היא אחת מן הדרכים הקיימות כיום בפני מדינת ישראל לפתרון הסכסוך והיא מחייבת אותנו לבחינה מעמיקה. מובן, כי אין באפשרותנו לקבל את עקרונות היוזמה כלשונם וכי אנו נידרש להעיר את הערותינו לתכנים המוצעים בה, אך אלו בוודאי עשויים להוות בסיס ונקודת מוצא למו"מ ולסמן את הכיוון שבו עלינו לצעוד". 

פרי ציין כי " נוסחה העדכני של היוזמה עשוי להתוות את הדרך גם לפתרונן של חלק ניכר מהסוגיות הסבוכות ביותר הניצבות בפנינו, לרבות סוגיית ההתנחלויות, ולאפשר מענה, גם אם לא מלא, לשאיפותיהם ומאווייהם של שני הצדדים. בשלה העת להרחיב את הציר הבילטרלי – ולעבור לתפיסה אזורית - תפיסה אזורית זו עשויה להרחיב גם את המענה הניתן לסוגיות מורכבות בתחום סידורי הביטחון ולהגביר את נכונותם ומחויבותם של שני הצדדים להסדר ולשמירתו בעתיד".