יעקב פרי
יעקב פריפלאש 90

שר המדע, הטכנולוגיה והחלל, חה"כ יעקב פרי, השתתף היום (שלישי) בועידת הסייבר השנתי של המכון למחקרי בטחון לאומי (INSS).

הוא חשף כי בימים אלו פועלת במשרדו  ועדה מיוחדת לפיתוח וקידום תחום הסייבר אשר תמליץ על דרכי פעולה להתמודדות עם אתגרי המגזר הפיננסי.

"איום הסייבר גדול מאי פעם על המערכת הפיננסית, בעיקר בגלל התלות במערכות מחשבים - כיום, למעלה ממחצית מההתקפות הידועות מתבצעות כלפי ארגונים פיננסיים: מפריצות למחשבי בנקים כאתגר אישי של האקרים, גניבת כסף, הונאה, סחיטה או ריגול, ועד לניסיון לגרום נזק תפקודי למערכת הבנקאית כולה. התקיפות מתרחשות מדי יום, בקצב אדיר וברמת תחכום ומורכבות הולכת וגדלה".

השר פרי הדגיש כי למרות שמרבית האנשים והארגונים מודאגים בעיקר מגניבת כסף, גניבת זהות או גניבה וחשיפה של מידע רגיש או סודי, יש לזכור כי "איום הסייבר רחב הרבה יותר: הוא יכול להיות הרסני ולשתק ארגונים ומדינות. קשה להפריז בהשלכות החמורות של התקפה על הסקטור הפיננסי. המערכת הפיננסית מושתתת על אמון הציבור, שסומך על כך שהמידע הפיננסי והכסף שלו יהיו זמינים. ככל שפוטנציאל התממשות איומים גדל, לצד תלות הולכת וגדלה במידע זמין ומקוון, האיום הקיברנטי הופך לגורם סיכון אסטרטגי, תפעולי ותדמיתי לכל בנק בנפרד ולסקטור הפיננסי כולו".

במהלך דבריו אמר השר יעקב פרי כי מטרת התקפות הסייבר לא מכוונת רק לאיסוף מידע אלא להרס תהליכי והקרסת מערכות: "תוקפים רבים אינם מעוניינים במידע שמאוכסן במחשבים אלא בעצם היכולת לגרום לפגיעה תפקודית משמעותית, בגלל שמרבית התהליכים כיום נשלטים ע"י מחשבים".

"ישנן דוגמאות רבות להתקפות סייבר מסוג זה. דוגמה משמעותית התרחשה במהלך חודש ספטמבר 2012 – באותו החודש המערכת הפיננסית בארה"ב הייתה תחת מתקפת סייבר חריגה בעצמתה ובהיקפה, שמטרתה הייתה להביא למניעת שירות של המערכת הפיננסית האמריקאית – על עשרות הבנקים הגדולים במדינה. במהלך המתקפה, 15 מתוך 20 הבנקים הגדולים בארה"ב חוו שיבושים חמורים בשירותים המקוונים שלהם. קשה להפריז בהשלכות של ההתקפות על הסקטור הפיננסי, בשל אותו אמון הנדרש לעצם קיומה של המערכת. הארגון שעמוד מאחורי ההתקפה היה "לוחמי הסייבר של עיז-א-דין אלקסאם" שהכריז שבכוונתו לשבש את פעילות המערכת הפיננסית בארה"ב כדי להביא למחיקת הסרט "תמימות המוסלמים".

במרץ האחרון גם דרום קוריאה חוותה התקפה דומה כאשר באופן מתוזמן נמחקו בחודש מרץ האחרון 48,000 מחשבים בשני בנקים ובשלושה ערוצי טלוויזיה. מדובר בזן חדש של התקפות שמטרתן למנוע את עצם היכולת לעבוד עם מחשבים. אנו רואים התגברות של התקפות שהם שיש להן ביטוי בעולם הפיזי. ביטוי שיכול מסוכן וקטלני לחברות מבוססות ידע בכלל ולמדינת ישראל בפרט.

כדי להתמודד באופן אפקטיבי עם האיום הזה, המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי שבמשרד המדע, הטכנולוגיה והחלל הגדירה  את תחום הסייבר כנושא בעל עדיפות לאומית והוקמה וועדה בראשות ד"ר תא"ל (מיל.) דני גולד פועלת בשיתוף עם המטה הקיברנטי, כדי להמליץ על הצעדים הנחוצים לקידום המחקר והפיתוח האזרחי בתחום. הוועדה פועלת בשיתוף פעולה גם עם האקדמיה, עם גופי הממשלה השונים ועם התעשייה.

תפקיד הוועדה הוא להציג תוכנית שתסייע בשמירת מעמדה של ישראל כמובילה עולמית, להניח את יסודות המחקר והפיתוח הדרושים להתמודדות עם צרכי המחר בתחום הסייבר, ולשפר ולהאיץ תהליכי מחקר ופיתוח הדרושים להתמודדות עם האתגרים במרחב הקיברנטי.

בסיום דבריו הדגיש שר המדע והטכנולוגיה כי "ההישענות ההולכת וגדלה על מערכים ממוחשבים, מחייבת התמודדות עם הפגיעוּת הנובעת מכך, והגנה על מערכות המחשב החיוניות לקיומם של חיים תקינים במדינת ישראל. על מדינת ישראל להעמיק את ההגנה במרחב הקיברנטי, עכשיו ובעתיד, ולשם כך עלינו להבטיח את העמקת המחקר והפיתוח בתחום".