מטוס כיבוי בפעולה, שריפה ביער ירושלים יד ושם
מטוס כיבוי בפעולה, שריפה ביער ירושלים יד ושםהלל מאיר

הוועדה לביקורת המדינה דנה היום (רביעי) במסקנות דו"ח מבקר המדינה לבניית כוח הכיבוי האווירי.

בדיון נחשף כי הסכם ההפעלה, עם החברה הפרטית, המחזיקה ברשותה שמונה מטוסי כיבוי קלים, ועומדת לרשות המדינה, עומד להסתיים בחודש אפריל 2015, בעוד כשנה וחצי.

נציגי צה"ל והמשרד לביטחון הפנים מתריעים כי יש להכין כבר הסכם קבע לעשר שנים לפחות, שבמסגרתו חלק ממטוסי הכיבוי יהיו אזרחיים. ח"כ כהן אף קרא לראש הממשלה להכריע בהקדם בעניין, ולהחליט בוויכוח על הסמכות והאחריות לטייסת הכיבוי בין צה"ל והמשרד לביטחון-הפנים.

רותם פלג, מנכ"ל המשרד לביטחון-פנים, הבהיר כי גם בהסדר הקבע, חלק ממערך הכיבוי האווירי יסתמך על הסכם עם שמונת מטוסי הכיבוי הפרטיים הקיימים בארץ.

סא"ל ד. ממחלקת אמצעי לחימה בחיל האוויר, ציין כי "כיבוי אווירי הוא מקצוע בפני עצמו ולכן לא בהכרח כל מטוס ומערכת מתאימים לישראל. שאיבה מהים מסוכנת מאד למטוס אם אינו מתאים או הטייס אינו מיומן. הפתרון הוא מטוסים קלים, שטסים בזוגות, נוחתים, ממלאים מים בתוך 5 דקות וממריאים".

שמוליק רויטר, סגן ראש מינהל הרכש במשרד הביטחון, הוסיף כי השאיפה להגיע לטייסת כיבוי בת  14 מטוסים, ואילו ראש אגף ההדרכה בנציבות הכבאות, טפסר בכיר דני ששון סיפר על שיתוף-פעולה מצוין עם חיל האוויר, כשכיום ממריאים מטוסי הכיבוי בתוך 15 דקות מרגע ההודעה של הכבאי בשטח.

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) ניצל את ההזדמנות וקרא לשר האחראי על הכבאות, השר לביטחון-פנים, לעודד העסקת חרדים – ככבאים. "מדובר באנשים איכותיים, הלומדים-מהר ומסורים לעבודתם", ציין כהן והדגיש: "לא נפריע בשום אופן למי שלומד, אך למי שיוצא לעבודה יש להקל ולקלוט אותו לא רק כמתנדב, אלא ככבאי מן השורה".

כהן אף פנה לנציבות שרות המדינה להתאים את תנאי הקבלה למועמדים לכבאות – לצעירי הציבור החרדי.