עו"ד ארז קמניץ ממשרד המשפטים שיגר מכתב לרב העיר צפת, הרב שמואל אליהו, בו הוא מבקש ממנו להסביר שורה ארוכה של התבטאויות מהעבר הנוגעות ליחסי יהודים וערבים.

המכתב נשלח בעקבות פניית הרב אליהו ליועץ המשפטי לממשלה, לאחר הפרסום בתקשורת לפיו היועץ המשפטי לממשלה מבקש להזמין אותו לשימוע בעקבות מועמדותו לכהונת הרב הראשי.

הרב אליהו ציין במכתבו כי בכוונתו אכן להגיש את המועמדות והוא אף אסף כבר את 20 החתימות הדרושות לכך. בתגובה לכך כתב עו"ד קמניץ לרב אליהו, כי הוא מבקש לקבל את התייחסותו של הרב לשורת התבטאויות המצורפות למכתב.

קמניץ אף מציין, כי "לאחר בחינה ראשונית של כל המידע שהועבר וקיים בעניינך, הרי שיתכן כי בחירתך לכהונה הרמה עלולה לכאורה להימצא כבלתי ראויה ולעורר קשיים משפטיים, אולם בטרם יחווה היועץ המשפטי לממשלה את דעתו בעניין, הוא מבקש לקבל את התייחסותך המפורטת לדברים המיוחסים לך".

נציין כי למרות הפרסומים בתקשורת, לפיהם היועץ המשפטי לממשלה שוקל להזמין את הרב אליהו לשימוע, הרב אליהו הוא זה אשר יזם את הפניה ליועץ המשפטי לממשלה.

גורמים משפטיים ציינו עם זאת, כי עד לרגע זה וגם במכתב ששיגר עו"ד קמניץ לרב אליהו לא עלתה כל עילה חוקית שתאפשר ליועץ המשפטי לממשלה להתערב בהליך הבחירה.

לטענת אותם גורמים משפטיים, "חוק הרבנות הראשית הוא ברור ומגדיר באופן שאיננו משתמע לשתי פנים את תנאי הכשירות לכהונת הרב הראשי. החוק איננו מעניק ליועץ המשפטי לממשלה סמכות למנוע ממועמד העומד בתנאי הכשירות הקבועים בחוק הגשת מועמדות לכהונה".