"הרבנות היא לא משרד הדתות"

הרב יעקב שפירא, ראש ישיבת מרכז הרב ומועמד לתפקיד הרב הראשי לישראל, מספר בראיון מיוחד לערוץ 7 על המסע הארוך, מתייחס לתמיכת 'הבית היהודי' ברב דוד סתיו ומפרט כיצד הוא רואה את הרבנות הראשית לישראל.

בתחילת הראיון מבקש הרב שפירא לשתף את הגולשים בסיפור שמלווה אותו. הרב מספר על חסיד גור שמגיע לאדמו"ר כדי להתלונן על דבר גשמי כלשהו שחסר לו, ומבקש מהאדמו"ר להתפלל למענו. האדמו"ר עונה לחסיד ואומר לו שבימים האלה מה שבאמת חסר הוא בית המקדש ובתוך החיסרון הזה צריך גם להרגיש את שאר החסרונות.

"בתוך עמנו אנחנו יושבים", אומר הרב שפירא, "ויש בחירות ומעמד הרבנות קצת נשפל, משתמשים באמצעים שלא היו מקובלים עד היום כאילו מדובר במשהו מסחרי ואין ספק שהדבר פוגע ומזלזל בערך הרבנות. לאור זאת החלטתי לאחר התייעצות עם גדולי תורה, להתמודד על דמותה של הרבנות הראשית מבלי להתחמק".

בתחילת הדרך, ידעת שיהיו מאבקים בסדר גודל שכזה? "זה שיש התמודדות - זה תמיד היה. האמצעים להשגת המטרה לא היו אף פעם בסדר גודל כזה. רבים שהתעסקו בנושא מבינים היום במבט לאחור שזו הייתה טעות לא קטנה".

מפלגת הבית היהודי החליטה לאחר בחירות חשאיות, להציב את הרב דוד סתיו כמועמד לתפקיד הרב האשכנזי. האם הרב חושב שצריך היה להציב מועמד אחר מטעם הציונות הדתית כדי להגדיל את סיכויי הבחירה?"תמיד עדיף שיהיה מועמד אחד אבל אוי לה לרבנות אם היא תבוא בשם מפלגה מסוימת, זה מנוגד לעקרונותיי. מי שמגיע לרבנות צריך לבוא מעל הפוליטיקה מפני שאם נהפוך את הרבנות ונשייך אותה לחוג מסוים אני לא מאמין שאותה רבנות תוכל לפעול".

התנגדת לרפורמה ברבנות הראשית, לא צריך לבצע שינוי כדי שיותר אנשים שאינם דתיים יתחברו לרבנות? "תמיד צריך שינוי אבל לא חייבים רפורמה, לא צריך לעקור את הכול. הרבנות זה לא משרד לשירותי דת הרבנות זה משהו יותר ערכי. הרב צבי יהודה זצ"ל היה אומר שעצם המציאות של רבנות ראשית בישראל זה קידוש ה' בעצם מציאותה. מי שמסתכל על הרבנות הראשית כמשהו ערכי יודע שתמיד צריך לעשות שינויים אבל לא לעקור דברים מהשורש".

הרב זוכה לתמיכה גם במגזר החרדי. "אני לא אדבר על עצמי, אני לא יוצא מנקודת הנחה שאני האדם הכי מתאים, הייתי שמח אם גדולים ממני היו ניגשים לתפקיד אבל לא זו המציאות. אחד הלקחים שלמדתי מהפיגוע שהיה בישיבה לפני כחמש שנים וחצי שאסור לברוח מאחריות, אם יש לך את היכולת לתרום ולעשות - תעשה. לשמחתי הייתי עם הרב מרדכי אליהו זצ"ל ואבי הרב אברהם שפירא זצ"ל 10 שנים ברבנות, יום יום 24 שעות, ועכשיו אם אצליח להוציא מהכוח אל הפועל אני אודה לה' שזיכה אותי".

הרב יכול לתאר את הרבנות הראשית לישראל כפי שהיה רוצה לראותה? "הייתי רוצה לראות את הרבנות כמו שראה אותה הרב קוק על הקשר בין תורה וישיבה לבין רבנות שפועלת ויוצאת לעם שבשדות. לא כל מה שמצויר בשווקים מצייר את המציאות. הציבור משתוקק וצמא לשמוע את דברי הרבנות ומבקש עוד יהדות ולחיות במדינה חיים שלמים ומוסרים ותורניים מאוד".