הגירוש משאנור בהתנתקות
הגירוש משאנור בהתנתקותצילום: פלאש 90

"צה"ל היה מוכן לירות באזרחים במהלך הגירוש של תושבי שא-נור, וצלפים הוצבו בגבעה מול היישוב". כך חשף יוסי דגן מ"מ ראש המועצה האזורית שומרון, קצין בצה"ל ומגורש משא-נור, בטקס חשיפת מיזם אמנותי להנצחת בתי הכנסת של גוש קטיף, בבית הכנסת החדש בישוב מורשת בצפון הארץ.

דגן, שהיה מרכז המשפחות בשא-נור וגורש בעצמו מהישוב, סיפר על דברים קשים שנאמרו לו ע"י קצין בכיר, ממפקדי הגירוש, במהלך הגירוש מצפן השומרון. לדבריו הקצין ציין בפניו כי "אנחנו לוקחים בחשבון שיתכן שיהיו הרוגים בפינוי".

עוד הוסיף דגן ואמר כי לאחר הגירוש הם גילו כי צלפים הוצבו על הגבעה ממול ונשקם מכוון אל תושבי הישוב שהיו על גג המצודה העתיקה שהיוותה את מרכז הישוב. "האיקסים של הכוונות כבר היו עלינו" סיפר דגן.

דגן שיבח את פעילי המטה למען ארץ ישראל בצפון בראשות שבתאי שירן ואורית שפיץ, והצהיר כי הדבר החשוב יותר הוא לטפח את תודעת השיבה, "עלינו לטפח את תודעת השיבה לישובים שנעקרו, כמו תושבי כפר עציון שעסקו ודיברו על זה במשך 19 שנה, ואכן חזרו מיד כשהתאפשר".

ח"כ זבולון כלפא, ממגורשי עצמונה, שפסק בתגובה לשאלה מה יעשו במקרה של רצון לעקירת ישובים בנוסף מהשומרון כי פינויים נוספים אינם באים בחשבון.

יוזם המיזם, שבתאי שירן, מי שהיה יו"ר מטה צפון למאבק לעמן גוש קטיף, אמר כי "הקמת המיזם האמנותי הזה באה לבטא דווקא את הכאב של מי שלא התגורר בגוש קטיף וצפון השומרון, וראה בעיניים כלות כיצד ערכי הציונות והיהדות מתרסקים לנגד עיניו. המיזם הוקם למען אותם אנשים שידם קצרה מלהושיע והם נושאים את הכאב הזה עד היום".

שירן סיפר כי בתקופת המאבק לפני הפינוי, מטה הצפון בראשותו סייע רבות לצפון השומרון ואף סיפק למתיישבים מזון בכמויות גדולות למקרה של התבצרות התושבים במקום. אירוע חשיפת המיזם החל בסיור בתל יודפת שנפל לפני כ-2000 שנה, וסימן את תחילת חורבן הבית, והסתיים בחשיפת המיזם האמנותי לזכר בתי הכנסת של גוש קטיף, אמש.