צוות זק"א בזירת האירוע
צוות זק"א בזירת האירועבועז בן ארי

מתנדבי זק"א נסעו 650 ק"מ כדי להביא יהודי לקבר ישראל פעילות בינלאומית להבאת יהודי לקבר ישראל.

מדובר ביהודי תושב עיירה נידחת באירופה, שעל פי התיאורים נראית כמי שהקידום שלה נעצר אי שם לפני מאה שנה. שכניו הנוצרים שהכירו את היהודי יצחק בן מאיר ז"ל, בקשו לקבור אותו בקבורה נוצרית רח"ל, בטכס ובתיפלות כמנהג המקום. הם התדפקו על דלת ביתו בבקשה לקחת את גופת המנוח. אך הנכדה היהודיה שהגיעה לבקרו בדיוק באותו זמן, סירבה ועמדה על כך שסבה ייקבר אך ורק בקבורה יהודית. תושבי המקום שראו בכך 'שליחות דתית' חזרו שוב ושוב כדי לקחת את הגופה, אך הנכדה גירשה אותם.

בצר לה, פנתה הנכדה אל ארגון זק"א. בפעילות נמרצת של יו"ר זק"א יהודה משי זהב, התארגנו מניין של מתנדבי 'יחידת זק"א אוקראינה' מקייב הנמצאים תחת סמכותו של רבה של אוקראינה הרב משה אסמן ותחת פיקודו של רבי יעקב זילברמן.

המתנדב משה צימרמן ארגן עשרה מתנדבים בראשות הרב זלמן פובולקוב מנהל החברה קדישא בקייב, מצוידים בציוד הנדרש יצאו למסע של שש מאות וחמישים ק"מ בעשר שעות נסיעה עד לעיירת טרוסקבץ, השיגו את האישורים הנדרשים, אלתרו מקום במה שנשאר מבית העלמין היהודי הישן והביאו את המנוח למנוחת עולמים בקבורה יהודית כדת וכדין.

שכניו של המנוח, שכעסו על כך שלא התאפשר להם להביא את ידידם לקבורה נוצרית כמנהג המקום, החרימו במודע את ההלוויה ואף אחד מהם לא השתתף בהלוויה.

כשמתנדבי זק"א אוקראינה התעניינו אצל הנכדה על קורותיו של סבה המנוח ז"ל, התברר שהוא היה נכד של רבה של אודסה.