
ועדת הכספים אישרה הבוקר (ב') את הקיצוץ בסך חצי מיליארד ש"ח בתוספת התקציב של משרד התחבורה. הסיבה לקיצוץ היא ביטול גזירות ע"י ועדת הכספים, ביטול שמשמעותו פחות הכנסות למדינה.
בעקבות הקיצוץ יעמוד משרד התחבורה ב- 2014 על 18.4 מיליארד ש"ח במקום 18.9 מיליארד ש"ח. אישור הקיצוץ עבר על קו התפר בין הקואליציה לאופוזיציה.
מאידך, הוועדה טרם אישרה קיצוץ דומה בתוספת לתקציב משרד החינוך, גם היא בסך חצי מיליארד ש"ח, מה שאמור להעמיד את תקציבו ב- 2014 על 47.2 מיליארד ש"ח, במקום 47.7 מיליארד ש"ח.
ההימנעות מאישור הקיצוץ בחינוך, נבע מטענת האופוזיציה, כי מדובר ב'נושא חדש' המחייב דיון נפרד עם תשובות ברורות אילו סעיפים יקוצצו.
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי): "בעקבות ביטול רבות מהגזירות, בהיקף של 3.5 מיליארד ש"ח, שהובלנו כאן בוועדת הכספים, ולאחר שבמהלך הדיונים על תקציבי המשרדים, ראינו שרים שבאו לכאן 'מדושני עונג' מעודף תקציבי למשרדיהם, אמרתי 'בואו נוריד מעט מאותם אלו שקיבלו תוספות שמנות לסיוע בנקודות כואבות ולמניעת גזירות קשות'. העליתי את העניין במו"מ מול האוצר במהלך העבודה על חוק ההסדרים והדבר הוסכם. עתה אנחנו נדרשים לאשר את המהלך, על-מנת להבטיח עמידה ביעדים הפיסקאליים. זה נדרש מתוך אחריות ליציבות המשק ולמניעת הגדלת הגירעון".
סגן ראש אגף התקציבים באוצר, משה בר סימן טוב, הסביר תחילה, את הקיצוץ במשרד החינוך ואמר שהוא יתבצע באופן הבא, "150 מיליון ש"ח יבואו מהפחתת שעות הלימוד של מקצועות היסוד בכיתות א' וב' בקבוצות קטנות של עד 20 תלמידים והקיצוץ של 350 מיליון ש"ח, יסוכם בין שר החינוך לשר האוצר. הדבר טרם נקבע לעת עתה". סימן טוב הצדיק את הקיצוץ של 150 מיליון ש"ח בשעות לימוד בקבוצות קטנות בכך ש"עפ"י החוק, שר החינוך הוא הקובע מתוקף סמכותו את אופן חלוקת השעות ובמקרה הזה פעלו בניגוד לכך ויצרו עיוות, כאשר ב- 2007 אושרה הצעת חוק פרטית בעניין, שאושרה לאחר מכן ע"י הממשלה ב- 2008. ההצעה קבעה 10 שעות לימוד של לימודי יסוד בקבוצות של עד 20 תלמידים בכיתות א' וב', שאמור היה להתבצע בהדרגה. עד היום כבר ניתנו 5 שעות גם בא' וגם בב' והשנה היו אמורות להינתן כבר 10 שעות. עתה אנחנו מבקשים להשאיר את המצב הקיים על 5 שעות גם בא' וגם בב'. המשמעות, פחות הוצאה בסך 150 מיליון ש"ח".
חברי הכנסת הביעו פליאה על אופן הקיצוץ. ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה): "לא קיבלנו כאן תשובות, מה בדיוק יקוצץ במשרד החינוך מלבד לאותם 150 מיליון ש"ח. מה יכלול הקיצוץ של 350 מיליון ש"ח?". ליצמן טען עוד, כי "זה נושא חדש ואסור לנו לאשר את זה, סתם כך ללא דיון". טענתו לנושא החדש מנע הצבעה על הקיצוץ בתוספת התקציב לחינוך.
ח"כ שמעון אוחיון (הליכוד-ביתנו) הוסיף, כי "המחקר מראה שדווקא ההשקעה בחינוך בגילאים צעירים מניבה את התוצאות הטובות ביותר ומשפיעה על הלמידה לכל אורך הדרך ודווקא בנושא הזה באים לקצץ". גם חברי הכנסת אלעזר שטרן (התנועה) וזהבה גלאון (מר"צ) הצטרפו לטענת נושא חדש והתנגדו לקיצוץ בשעות הלימוד.
דודו מזרחי, מנהל אגף תקציבים במשרד החינוך: "שר החינוך אינו שש לקצץ, אך מתוך ראיית מכלול האילוצים מחד וכניסתה לאופק של תכנית אופק חדש עם כל תוספות שעות הלימוד וכד', הוא קיבל על עצמו שלא להתנגד למהלך".
בניגוד לקיצוץ בחינוך, הוועדה אישרה כאמור, את הקיצוץ בתוספת לתקציב משרד התחבורה ב- 2014, בהיקף של חצי מיליארד ₪.
סמנכ"לית בכירה תשתיות ופיתוח במשרד התחבורה, קרן טרנר ממשרד התחבורה, הסבירה את אופן הקיצוץ ואמרה: "הקיצוץ שיתבצע משקף את הצרכים, כאשר יש אמירה מאוד ברורה שאף פרויקט לא ייעצר כתוצאה מהקיצוץ. הקיצוץ ימומן באופן כזה, שכספים שלא ינוצלו ב- 2014 ואנחנו כבר יודעים מה, עקב הימשכות יתר של פרויקטים או עיכובים שונים, מעבירים את התשלומים בגינם ל- 2015 ועל-כן, אלו הכספים שיקוצצו ואין לכך השפעה על התמשכות הפרויקטים עצמם".
חברי הכנסת אמנם אישרו את המהלך, אך הביעו הסתייגויות כלליות על דברי נציגת משרד התחבורה, מהם עלה, שיש עודפי תקציב לא מנוצלים וכי המשרד ויתר בקלות על התוספת לתקציבו.
ח"כ אלעזר שטרן (התנועה) הביע תמיהה בעקבות דברי טרנר: "כיצד ישב כאן שר התחבורה ולא אמר דבר נוכח הקיצוץ בקצבאות הילדים, בעוד יש לו עודפים עקב התמשכות פרויקטים וכשאושרה לו תוספת תקציבית, שהוא לא מתרגש מכך שמקצצים לו אותה".
ח"כ זהבה גלאון (מר"צ): "אני מתקשה להאמין שאני יושבת כאן ונאבקת למען שר התחבורה כץ. אז יתכן שהוא ישב כאן כשאישרנו לו את תקציבו כשכולו מדושן מעונג ועודפי תקציב אך בפועל יש כבישים רבים שדורשים טיפול תשתיתי-בטיחותי דחוף. ליד קיבוץ דברת יש כביש דמים, שגובה קורבנות רבים אז אם יש לו עודפי תקציב, אז שיתכבד ויממן תיקוני והרחבות כבישים".
