מעצר על הגב
מעצר על הגבדוברות יצהר

בועז אלברט, הכורם מיצהר שסירב לעזוב את ביתו בעקבות צו הרחקה מנהלי אותו קיבל בשבוע שעבר, נעצר אמש (שני) במבצע מעצר שלא היה מבייש הפקה קולנועית טובה.

בשבוע שעבר קיבל אלברט צו הרחקה מינהלי מכל שטחי יהודה ושומרון למשך חצי שנה, החתום על ידי אלוף פיקוד המרכז, ניצן אלון. כידוע, צו זה איננו מאפשר התמודדות משפטית או בחינה של הנימוקים העומדים מאחורי הוצאתו, מאחר והנימוק הרשמי העומד בבסיסו הוא טעמים של בטחון המדינה. וכהגדרתו הידועה של שופט בית המשפט העליון משה לנדוי ז"ל בנוגע לצווים אלו: "את טענות הצד שכנגד אפשר לסתור רק כשהן ידועות; עם ספינקס אי אפשר להתווכח". 

אלברט (40), אב לשישה, הצהיר כי לא יכבד את הצו ולא יעזוב את ביתו. לדבריו, הצו ניתן כהתנכלות גרידא, בשל דברים שאמר וכתב באופן פומבי, בהם מתח ביקורת על תפקודו של צה"ל מול הטרור הערבי המתגבר בתקופה האחרונה.

העיתוי לצו ההרחקה בעייתי מאוד עבור אלברט, המתפרנס מכרם היין שלו, העומד בפני עונת הבציר שתתקיים בעוד פחות מחודש. למרות זאת החליט בועז להיאבק בצו ההרחקה ולהיכנס לכלא כאמירה עקרונית נגד הצווים המנהליים.

"אני עצמי לא מבין על מה המהומה. אני לא רלוונטי לתחום המאבק המעשי בשטח, אני בן 40, יש לי ילד בגיל גיוס, ואני אחרי עשיה ציבורית של כמה שנים כחבר מזכירות הישוב, וועדות שונות. לא בדיוק הפרופיל של נער היורד בלילות לכפרים עם ספריי וגפרורים. אני תומך גאה במאבקים, אני כותב ומדבר ועוסק בשדה הציבורי בתחום ההתנגדות למדיניות הממשלה, אבל באופן חוקי לגמרי וגלוי לעיני הציבור", ציין בועז במכתב שפרסם.

סמוך לשעה 18:00 בערב, הגיע לבית משפחת אלברט בגבעת תקומה, כח של שוטרי יס"מ שצעד רגלית במעלה ההר התלול מהכפר הערבי עינאבוס הממוקם כק"מ וחצי מיצהר. אלברט ש'נשלף' על ידי השוטרים נאזק, וכשסירב לצעוד עימם מרצונו, נגרר על ידי השוטרים אל הניידת שהמתינה בלב הכפר. מח"ט שומרון, אל"מ יואב ירום, תידרך טלפונית את מפקד כח היס"מ בטלפון במהלך המעצר.

במהלך הבוקר (שלישי) יובא בועז להארכת מעצר בעוון הפרת צו האלוף, ככל הנראה בבית משפט השלום בפתח תקווה. משפחתו וחבריו של בועז מארגנים הפגנה מול בית המשפט, כצעד ראשון בשורת מהלכים ציבוריים לתמיכה בבועז.  

לפני כשבע שנים קיבל אלברט צו הרחקה מיו"ש למשך שנה תמימה, ונכלא למשך מספר חודשים כאשר סירב לבצעו. מקורביו מציינים כי העבירה הפלילית היחידה בה נחשד בועז מעולם, היא 'הפרת צו אלוף', שנפתחה נגדו לפני 7 שנים כאשר סירב בעקביות לבצע את הצו.

"היישוב כולו עומד מאחורי בועז ומשפחתו, במאבקו כנגד הרדיפה המתנהלת אחריו ללא יכולת התגוננות מול ההאשמות נגדו. מדובר ברדיפה מתמשכת כנגד חלוץ התיישבות בולט שנשא בתפקידים מרכזיים ביישוב, ובמובנים רבים ניתן לומר שבועז זה יצהר ויצהר זה בועז", אומר אברהם בנימין, דובר היישוב יצהר. "אנחנו מצפים מהשרים וחברי הכנסת של הבית היהודי ומנאמני ארץ ישראל בליכוד, לפעול באופן ברור וחד משמעי נגד העוול הזה. הציבור מוזמן להשתתף בפעולות המחאה, ולהביע תמיכה ברורה בבועז, סמל של חלוץ ומתיישב ואיש אשכולות במלוא מובן המילה".