הרב ראם הכהן
הרב ראם הכהןשלומי שלמוני

הרב ראם הכהן, רב היישוב עתניאל וראש הישיבה, מסביר כי בימינו החלטות גורליות חייבות להיעשות מתוך מחשבה מעמיקה ולא בהחלטה של רגע.

לדבריו, "בתורה הקדושה יש חשיבות גדולה לדעת העם. הסנהדרין, שבעים הזקנים היו נציגי העם שישבו בלשכת הגזית והיו משועבדים לתורה הקדושה, לקודש הקודשים ולוחות העדות, ומצד שני הם ינקו את כוחם מהאומה".

הרב מציין, כי "לא בכל התחומים שאלו את העם, אם היו צריכים לדוגמא לצאת למלחמת מצווה, המלך הכריע ולא הסנהדרין, אך במלחמת רשות שאלו את הסנהדרין".

הרב מדגיש, כי בימינו כשהשלטון בישראל אינו מתנהל על פי רוח התורה, אין ספק שבשאלות גורליות צריכים ללכת לבחירות, "הרי לפי התפיסה ההלכתית אין לתת את נחלת אבותינו לזרים. אלא שהיום יש קונסטלציה פוליטית שמדבר על אפשרות כזאת, ולכן חלה החובה לחזור אל העם".

רוב העם לא מצדדים בנסיגות", סבור הרב, "הם שלחו את אותם נציגים לכנסת למטרה א' והם עושים היום מטרה ב', ומכיוון שהם נשלחו לכנסת על דעת מסוימת, לשנות היום את הדברים זה שוד לצהרי היום כפי שעשה אריק שרון. ולכן אם רוצים היום לעשות דברים שמנוגדים למצעי הבחירות, צריכים ללכת לבחירות. משאל עם הוא במהותו פרובלמאטי, צריכים לחזור אל הבוחר ולהציג בפניו את הדברים בצורה יסודית ומסודרת יותר".