אורלי לוי אבקסיס
אורלי לוי אבקסיסצילום: פלאש 90

מבקר המדינה הודיע לפני ימים אחדים לחברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס כי יבדוק מיידית את החשד לפיו נשים עולות מאתיופיה טופלו בתרופה מצמצמת ילודה ללא ידיעתן.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם חברת הכנסת לוי אבקסיס המציינת כבר בפתח הדברים כי ראשיתה של חשיפת הפרשה היא בתחקיר של העיתונאי דני אבבה. בעקבות הדברים פנתה למחלקת המחקר של הכנסת כדי לבחון את הדברים והתברר כי עולות תמיהות קשות בסוגיה. בעקבות הנתונים פנתה יחד עם חברות כנסת נוספות למבקר בבקשה לחקור את הפרשה.

לדבריה נתוני המחקר שהוגשו לה העלות נתונים מטרידים אודות מתן תרופת הדפו-פרוברה לנשים יוצאות אתיופיה ללא ידיעתן. אם כי לפי שעה לא ניתן לאתר מי האחראי למעשה והאם מדובר במגמה מתוכננת העומדת מאחורי המעשה.

לוי אבקסיס מציינת כי העולות קיבלו את התרופה כבר במחנות העלייה בכמות רבה בהרבה מהמקובל ובניגוד לאופן המקובל, כלומר שימוש בתרופה רק לאחר שכל תרופה אחרת לא עזרה. לדבריה מדינת ישראל, כלומר משרד הבריאות, התנערה מהפרשה וקבעה כי לא היא אחראית למעשים. בג'ויינט המטפל בעולים הדברים עוד נבדקים, אם כי מחלקת המחקר של הכנסת גילתה תכתובות בין שר הפנים לשעבר לארגון ובו המדינה מזמינה טיפול מסוג זה.

"הדברים מצביעים על מדיניות שמדירה שינה", אומרת לוי אבקסיס המציינת כי גם בארץ קיבלו העולות את הטיפול. דוגמא אחת היא מחנה העולים בבית אלפא שם בעוד בעבר אישה אחת קיבלה את הטיפול הרי שמאז פתיחת המחנה שמונים נשים קיבלו אותו, ולדבריה מדובר במספר נשים התואם את מספר הנשים בגיל הפוריות מתוך שוכני המקום.

לדברי לוי אבקסיס התוצאות נחרצות וניתן לזהות אותן מיידית במספר הילדים שנולדו, מספר שיורד באופן דרמטי.

כאמור, מבקר המדינה הודיע כי בכוונתו לחקור את סוגיית מתן התרופה לנשים יוצאות אתיופיה. זאת, בעזרת חטיבה מיוחדת העוסקת בתחום זה במשרד המבקר, וככל שיהיה צורך, תתוסף יחידה נוספת על מנת לבדוק את הסוגיה על כל היבטיה. לוי אבקסיס מציינת את הבהילות בה השיב לה המבקר, יומיים לאחר שהגישה את בקשתה יחד עם חברות כנסת נוספות מכל סיעות הבית.

כשנשאלה אם הפרשה אינה מזכירה את שנות החמישים וסיפורי הקליטה של בני עדות המזרח, אומרת חברת הכנסת לוי אבקסיס כי גם השר לשעבר מרגי אמר דברים דומים בדיון מיוחד שהתקיים בועדת הבריאות. מרגי סיפר על ניסיונות לשכנע את העולים אז להתחנך להסתפקות במשפחות קטנות. לוי אבקסיס מדגישה כי בניגוד לימים ההם כיום החשד הוא שאיש אינו מדבר עם העולות ואינו שואל לדעתן.

יצוין כי מנכ"ל משרד הבריאות פרסם הנחייה להפסקה מיידית של השימוש בתרופה כל עוד לא מדווח למטופלת בשפתה הצורך בתרופה והשלכותיה, כמו גם רישום מדוקדק של הרופא המבהיר מדוע הוצרך לתרופה זו דווקא.

"אני מקווה שמי שאשם ייתן את הדין", אומרת לוי אבקסיס המציינת כי הפרט המעודד בפרשה הוא עצם חשיפתה, עובדה שתגרום לכל בעל ובעלת תפקיד לדעת שאם מתרחשים דברים מסוג זה הרי שהם ייחשפו והאחראים להם ייענשו.

עם כל זאת היא מדגישה כי לפי שעה לא התברר אם יש ממונה אחראי להוראה ואם בעל סמכות כלשהי גרם לה.