ניצולי שואה מפגינים
ניצולי שואה מפגיניםפלאש 90

ועדת חוקה, חוק ומשפט אישרה לקריאה שניה ושלישית הצעת חוק לפיה ניצולי שואה, יקבלו סיוע משפטי חינם, ללא מבחני הכנסה, בכל הנוגע להליכים בבית משפט וועדות עררים.

האגף לסיוע משפטי מעניק סיוע משפטי בנושאים אזרחיים למבקשים מעוטי יכולת. הסיוע המשפטי כולל ייעוץ משפטי וייצוג בפני ערכאות משפטיות, על ידי עו"ד. ברוב המקרים, נבחנת גם יכולתו הכלכלית של מבקש הסיוע. מבקשי סיוע שהכנסתם החודשית מעל לסכום מסוים (כ-6,000 ₪), לרוב, אינם זכאים לסיוע. ברם, במקרים שנקבעו בחוק, זכאי מבקש הסיוע, סיוע משפטי בלא בחינה של מצבו הכלכלי.

הצעת החוק, מבקשת להוסיף לזכאים לקבלת סיוע משפטי בלא בחינת מצבם הכלכלי, גם את מי שמבקשים לקבל סיוע בנוגע לזכויותיהם כניצולי שואה. בהצעת החוק מוצע כי כל אדם יהיה זכאי לקבלת ייעוץ ראשוני בקשר לזכויותיו להטבה בשל רדיפות הנאצים ועוזריהם, כך גם לגבי הטבות מכוחם של חוקים ונהלים שאינם בהכרח של מדינת ישראל.

עוד מוצע כי ביחס להטבות מכוח חוקי מדינת ישראל, יהיה הניצול זכאי לסיוע המשפטי גם בכל הנוגע להליכים בבית משפט וועדות עררים (שאינן ועדות רפואיות).

בהמלצת הייעוץ המשפטי של הוועדה, הוועדה הוסיפה להצעת החוק, גם סיוע משפטי לעניין סיוע המוענק על ידי החברה לאיתור והשבת נכסים של נספי שואה הפועלת מכוח חוק נכסים של נספי שואה.

נציג משרד המשפטים עו"ד שי סומך אמר כי הצעת החוק, הינה יוזמת החברה לאיתור והשבת נכסי השואה, שבעצם ביקשה להעניק סיוע משפטי חינם, לאנשים שמבקשים לתבוע אותם.

יו"ר הוועדה ח"כ דוד רותם אמר "הגיע העת לסייע לניצולי השואה, לאחר שמדינת ישראל קיבלה במשך שנים, כספים רבים, כספי סיוע לניצולים".

המפקחת הארצית על ניצולי השואה במשרד הרווחה, תמי מרוז, אמרה כי משרדה ינגיש את השירות לניצולי השואה בכל הארץ.

כאמור, הוועדה אישרה את הצעת החוק לקריאה שניה ושלישית. הצעת החוק תועלה להצבעה במליאת הכנסת.