האקדמיה תקרוס. ברוורמן
האקדמיה תקרוס. ברוורמןפלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, קיימה היום (שלישי) דיון מיוחד שעסק בשירותים הבנקאיים הניתנים במגזר הערבי, ביוזמת חברי הכנסת מיכל רוזין, חנא סוייד ועיסאווי פריג'.

היו"ר ברוורמן אמר בפתח הדיון כי התופעה נראתה בתחילה כאפיזודה חולפת, אולם התברר כי היא תופעה מתמשכת של אפליה במערכת הבנקאות כלפי הציבור הערבי, שאין לה מקום.

"מבחינתי המצב הזה לא יכול להימשך ואי אפשר לעבור על זה לסדר היום", אמר.

ח"כ חנא סוייד אמר כי מצד אחד הבנקים לא פותחים סניפים ביישובים הערבים ומצד שני מונעים מערבים לפתוח חשבונות בסניפים ביישובים יהודיים. ח"כ מיכל רוזין הוסיפה כי מדובר באפליה שיטתית ובתופעה רחבה, שאין לה הסברים ואין לה סיבות. לדבריה, כדי לטפל בתופעה חייבים להטיל סנקציות חריפות כלפי עובדים וגם כלפי מנהלי הבנקים.

ח"כ פריג' הוסיף כי בנק מרכנתיל דיסקונט, שיש לו סניפים במגזר, גובה ריבית שמתקרבת לריבית בשוק האפור. הוא הוסיף כי אין שירותי בנקאות במגזר הערבי, ואמר כי בנק לאומי סגר סניפים במגזר והעביר גם את החשבון שלו לסניף בכוכב יאיר.

ח"כ אחמד טיבי ציין כי פנה כבר באוקטובר 2012 למרכב המחקר והמידע של הכנסת, שמצא כי רק 7% מהסניפים בישראל ממוקמים ביישובים ערבים. הוא האשים עוד כי "יש סוג של ערבים שבכלל לא מיוצגים בבנק מרכנתיל דיסקונט באופן בוטה". ח"כ באסל ראטס אמר כי הפתרון הוא הקמת בנק ערבי. יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלה בוחבוט, אמר כי הוא מרגיש רע מגילויי קיפוח וגזענות והוסיף כי הערבים לא לבד. הוא טען שיש קיפוח גם כלפי תושבי הפריפריה, שמתקשים לגייס כסף לרכישת דירות ומקבלים משכנתאות נמוכות לעומת תושבי המרכז. הוא אף קרא "לעשות סדר בבנקים".

מנהלת מחלקת המחקר באיגוד הבנקים, גלי כספרי, אמרה כי "אסור שיהיו מקרים של אפליה וגזענות, ואם יש אז מדובר בתקלות שמטופלות". ח"כ ראטס העיר כי "התקלה היא שזה מגיע לתקשורת".

מנהל הנדסת תהליכים במזרחי-טפחות, מיכה ארגמן, התייחס למקרה שנחשף בסניף קריית שמונה ואמר כי "אף אחד לא אוהב עשבים שוטים אצלו בחצר". לדבריו, הבנק חוקר את המקרה ביסודיות ויטפל בו. הוא הוסיף כי מדובר במקרה של עובדת זוטרה ולא במדיניות של הבנק. מנהל הרגולציה בבנק הפועלים, רועי קציר, התייחס למקרה דומה בסניף בנק הפועלים ואמר גם הוא כי מדובר בבעיה נקודתית שמטופלת בצורה מיוחדת. היו"ר ברוורמן הגיב בחומרה על כך שהוועדה לא קיבלה תשובות בנושא ודרש לקבל את תוצאות הבדיקות שביצעו הבנקים תוך שבוע.

יו"ר המרכז הערבי יהודי לפיתוח כלכלי, תמים יאסין, סיפר כי הוא ניסה לפני שנתיים לפתוח חשבון בסניף של בנק מזרחי בנתניה ולא הצליח גם אחרי שביקש את התערבות יו"ר הבנק דאז, השר יעקב פרי. עם זאת הוא הוסיף כי אחיו, שיש לו עסק קטן אבל עם שותף יהודי, הלך לאותו סניף והצליח לפתוח חשבון וגם קיבל אשראי. "איך תהייה תחרות בין הבנקים במגזר הערבי אם אין סניפים, אם זו לא גזענות אני לא יודע מה זה גזענות", אמר יאסין.

מנהל הרשות לפיתוח כלכלי במגזר הערבי במשרד ראש הממשלה, אימן סייף, התייחס לבעיה של רישום הקרקעות במגזר הערבי, שמקשה על נטילת משכנתאות. לדבריו, קמה ועדה שתוך חודשיים תגיש המלצות בעניין הזה, על מנת לאפשר רישום נכסים ומתן משכנתאות. הוא הוסיף כי הבנקים יפסידו אם לא יתנו אשראי לפרויקטים במגזר הערבי. סמנכ"ל עמותת ידיד, רן מלמד, מתח ביקורת על בנק מזרחי-טפחות ואמר: "בנק מזרחי הוא בנק גזען, ואני יכול לספק לא מעט הוכחות בעניין הזה". הוא הוסיף כי המפקח על הבנקים צריך להטיל עונשים אישיים על המנהלים, וקרא להעלות למיליון שקל את הפיצוי שידרשו הבנקים לשלם במקרים של אפליה.

המפקח על הבנקים, דוד זקן, אמר כי מקרי הגזענות שנחשפו בבנק הפועלים ובבנק מזרחי טפחות נבדקים גם עלי ידי הבנקים וגם על ידי הפיקוח על הבנקים. "אם יעלה חשש לעבירות פליליות הנתונים יועברו לפרקליטות להמשך טיפול", אמר זקן. הוא הוסיף: "יש חוק שמחייב את הבנקים לתת שירותים בסיסיים לכל אזרח במדינה ואפשר גם להגיש תלונה וגם לתבוע". לדבריו, יש נהלים ברורים למתן אשראי וזה חמור אם הם יהיו מבוססים על לאום, ובכוונת הפיקוח לבדוק שהפרמטרים למתן אשראי הם כלכליים בלבד. הוא הוסיף כי מתוך 6,000 תלונות בשנה רק מקרים בודדים נוגעים לאפליה, וקרא לכל מי שנתקל באפליה לפנות לפיקוח על הבנקים.

היו"ר ברוורמן סיכם את הדיון וחזר על דרישתו להעביר לוועדה דיווח מפורט על ממצאי בדיקת מקרי האפליה בבנק הפועלים ובבנק מזרחי טפחות. הוא אף דרש התייחסות למקרה שהציג תמים יאסין, על אפליה בסניף של בנק מזרחי בנתניה. עוד הוסיף היו"ר ברוורמן כי הוועדה פונה למפקח על הבנקים ודורשת ממנו שיפעל בנחישות למיגור התופעה ואף יכין תוכנית לטיפול במתן אשראי במגזר הערבי. הוא קרא למפקח על הבנקים למנוע הישנות של מקרי אפליה, תוך הפעלת סנקציות ברורות על בנקים שמסרבים לפתוח חשבונות לערבים ולתת להם אשראי. "אם הפיקוח על הבנקים לא יעשה זאת – הוועדה תפעל לקדם חקיקה בנושא", אמר היו"ר ברוורמן.