"נבצע לכל משימה"

טקס הקמת הנפה הסדירה הראשונה בפיקוד העורף נערך היום (שלישי) בבית הספר לחילוץ והצלה בזיקים, במעמד מפקד פיקוד העורף, אלוף איל איזנברג, ומפקד הנפה הנכנס, אלוף-משנה יורם לרדו, אשר סיים לפני כשנה את תפקידו כמפקד מחוז מרכז של פיקוד העורף.

הנפה הסדירה הראשונה בפיקוד העורף מאחדת את ארבעת הגדודים: שחר, קדם, תבור ורם. הנפה ייעודית לחילוץ, הצלה ואב"ך ותהווה את המענה הראשוני הלאומי למגוון תרחישי החירום בעורף.

מפקד פיקוד העורף, אלוף אייל איזנברג, אמר הערב כי "מהקמת הפיקוד ועד היום, עבר הפיקוד שינויים רבים ומשמעותיים. במקביל, האיומים והאתגרים על העורף הולכים ומתעצמים והעורף הופך לחזית. בחירום, תקבל הנפה אחריות על גזרה מבצעית ותספק מענה לאירועי חילוץ והצלה, לאירועים בלתי קונבנציונליים, תסייע לאוכלוסיה ותבצע כל משימה אליה תידרש".

מפקד הנפה המשימתית, אלוף-משנה יורם לרדו, אמר כי "היום אנו מקימים נפה סדירה, דבר שייתן מענה מיידי, זמין ומקצועי לכל תרחיש, אם זה חירום שבשגרה או חירום כתוצאה ממלחמה, והוא בהחלט משדרג את המענה של פיקוד העורף בהצלת חיים של אזרחי מדינת ישראל“.

"זה יום מאוד חשוב לפיקוד העורף", הסביר לאתר צה"ל אל"ם לרדו, "עם נפה שתאגד את כלל הכוחות בסדיר ותחת מפקדה אחת, בהינתן מצב של בו יש אירוע פתע יכולת התגובה תשתפר ותוכל להגיע לכל רחבי הארץ ולהציל חיים. מפקד גדוד רם, סא“ל דודו עזרא, הוסיף ואמר לאתר צה“ל כי ”אנחנו נמצאים בעידן בו העורף הוא החזית והגדודים הסדירים הם המענה לכל תרחיש אפשרי בעורף. העימותים מול ארגוני הטרור דורשים מאיתנו להיות מוכנים בכל ימות השנה, לשמור על כשירות גם בתעסוקה מבצעית ולהרבות באימונים".

הדרך להקמת הנפה החלה כבר בשנת 2003, עם הקמת פלוגת החילוץ הסדירה הראשונה – פלוגת שביט. בשנה שלאחר מכן הוקמו שתי פלוגות נוספות – חץ ורותם, וכך הפכו שלושת הפלוגות ב2008 לגדוד הראשון של פיקוד העורף – גדוד שחר. שנתיים לאחר מכן הוקם גדוד קדם.  בשנת 2012 חלו מהלכים משמעותיים בעולם הלוחם של הפיקוד, מספר הגדודים הוכפל, גדוד תבור הוקם וגדוד רם מחיל האוויר עשה הסבה מקצועית ועבר לפיקוד העורף.

לאור הרחבת המערך הלוחם הסדיר והאתגרים ההולכים ומתעצמים, הוחלט על הקמת נפה סדירה אשר תוביל את כל מערך הלחימה משלב ההכשרה הראשונית והאימון המתקדם, הכשרת המ"כים והקצינים, ביצוע פעילות ביטחון שוטף ומתן מענה לאירועי חילוץ בארץ ומחוץ לגבולות המדינה.