מטס חיל האוויר
מטס חיל האווירדובר צה"ל

שתי טייסות ה'קרנף' (הרקולס) של חיל-האוויר, טייסת "הפילים" וטייסת "אבירי הציפור הצהובה", התאחדו השבוע לטייסת אחת, לקראת קליטת מטוס ההרקולס המשופר 'שמשון'.

לרגל איחוד שתי הטייסות האחיות שפעלו בו כמעט ארבעה עשורים שנים זו לצד זו, נערך ביום חמישי טקס חגיגי בבסיס נבטים בנגב, בסיס האם של שתי הטייסות.

טייסת "אבירי הציפור הצהובה" קלטה בפועל את אנשי טייסת "הפילים", ומעתה היא היחידה בחיל-האוויר שמפעילה את מטוסי הקרנף הוותיקים. טייסת "הפילים" לעומת זאת, תעבור הסבה בשנה הבאה לטייסת מטוסי "שמשון" (הרקולס  C130-J) מטוסי התובלה המתקדמים שיגיעו לארץ בשנה הבאה.

אתר האינטרנט של חיל-האוויר דיווח כי לאחר קיפול הדגל הסמלי של טייסת ה"פילים", נערך מטס קרנפים רחב בהיקפו בשמי הדרום. המטס הורכב מכ-100 אנשי צוות-אוויר משתי הטייסות, וסימל את פתיחת הטייסת המאוחדת.

בטקס נחשף הסמל החדש של מערך הקרנף. "הגם שסמל טייסת הוא מרכיב מורשת חשוב שנדרש לשמרו ללא שינוי, איחוד הטייסות היה הזדמנות ליצור סמל חדש למערך, אשר ישקף התעצמות ובנייה חדשה ובהתאם יבסס מכנה משותף ומאחד", אמר בראיון לאתר חיל-האוויר מפקד טייסת "הפילים" סא"ל ינון. "זהו יום של התחדשות ושל דרך חדשה: מעתה, אחותנו הקטנה היא הבית החדש שלנו, אליו נביא את האיכויות".

טייסת "הפילים" הוקמה עם קום המדינה, ולפני עידן מטוסי ה"קרנף" עברו תחת דת"קיה מטוסי תובלה רבים, ביניהם מטוסי ה-B-17  ("מבצר מעופף") שנקלטו עוד במהלך מלחמת העצמאות, הדקוטות ששירתו בחיל האוויר יובל שנים, והנורדים הצרפתיים שנקלטו בשנות החמישים ויצאו משירות כבר לפני 30 שנה. "טייסת 'הפילים' היא טייסת עם מורשת ארוכה יותר ויש לה גם היסטוריה של החלפת מטוסים, לכן נכון היה להקים אותה כטייסת שמשון, כעוד פרק בהיסטוריה שלה", מסביר סא"ל ינון".

לעומתה, טייסת "אבירי הציפור הצהובה" נולדה לפני כמעט ארבעים שנה היישר לתוך מלחמת יום-הכיפורים, עם קליטת 14 מטוסי הרקולס שארה"ב שלחה לישראל כחלק מהסיוע הצבאי למלחמת יום הכיפורים, ומאז תחילתה ועד היום היא מפעילה אותם מטוסים.