"טעות טרגית"
"טעות טרגית"אילוסטרציה: פלאש 90

משפחות שכולות שיגרו היום (רביעי) מכתב לשר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, בו דרשו כי ייפגש עימן באופן מיידי, על רקע המועדים הבאים של שחרור מחבלים.

"בעידודך וביוזמתך ממשלת ישראל החליטה לשחרר, החל מהשבוע, למעלה ממאה מחבלים מורשעים, כמעט כולם הורשעו ברצח ישראלים".

ההורים והאחים השכולים הזדהו כמי שאיבדו את יקיריהם בפעולות טרור "כמו אלה שהמחבלים המשוחררים הורשעו בהם". הם טוענים כי "ההחלטה לשחרר מחבלים אלה היא טעות טרגית. הצדק וההיגיון מחייבים שיש לחזור מהחלטה זו".

לדבריהם, הנימוקים נגד שחרור מחבלים הם רבים. "מבחינה ביטחונית ידוע שרבים מהמחבלים המשוחררים חוזרים לטרור, במיוחד כאשר החברה הפלסטינית והמנהיגות הפלסטינית בראשות אבו מאזן דורשת ורואה ביציאתם לחופשי הצדקה למעשיהם הנוראים. החופש המוענק להם והחגיגות על שחרורם משמשות כצורה של הסתה ועידוד לדורות הבאים של המחבלים

"הפוליטיקאים הישראלים הזהירו לפני שנתיים שכל חזרה לטרור על ידי אלה ששוחררו יגרום למאסר מחודש באופן מיידי ולהשלמת העונש המקורי שהוטל על המחבל. הם אומרים את זה גם השבוע, אבל הדוגמא של תמימי מוכיחה כי אלה מילים ריקות מתוכן וכי הממשלה לא באמת מתכוונת לבצע אותן", כתבו המשפחות.

ההורים והאחים השכולים מזכירים לקרי את הניסיון הכושל לשחרר את החייל החטוף נחשון וקסמן, בשנת 1994, שהסתיים במותו של וקסמן ושל אחד המשחררים. "מאז כל פעולה צבאית לשחרור חטופים מורדת מן השולחן כמסוכנת מידי. לישראלים נאמר ששחרור מחבלים הוא האופציה היחידה. סקר שנעשה בישראל לפני העסקה הנוכחית מראה כי ישראלים רואים את העסקה כגרועה וכמיותרת. שמונים אחוזים מהישראלים סבורים כי אין לקיים עסקה זו ואין לשחרר מחבלים רוצחים. הממשלה למרות ההתנגדות הציבורית קיבלה את ההחלטה לשחרר והתעלמה מרצון הציבור.

"הכאב העמוק שבתוכנו מבטא לא רק את הכאב והאבדן הפרטי שלנו אלא גם את הסיכוי והצפי שיהיו עוד קרבנות בעתיד במעשי טרור שיסכנו את החברה הישראלית ויגדילו את מספרם של משפחות שכמונו, משפחות שאיבדו ילדים, הורים, יקירים במעשי רצח של מחבלים פלסטינים".

הם פונים לממשל האמריקני, שלחץ על ממשלת ישראל לקבל "החלטה כואבת ומזיקה זו שכבר עכשיו עוד לפני שבוצעה קולות ערבים מוזילים ומבזים אותה.

"אנו פונים אליך, שר החוץ של ארה"ב, ולחבריך בממשל אובמה, לא תמצאו בשום מקום ובודאי בישראל אזרחים רגילים, אשר מייחלים יותר מאיתנו לשלום ומאמינים בפשרות כואבות ובויתורים הדדים במאבק להשגת השלום. אנו שילמנו מחיר נורא במאבק ארוך השנים הזה, אנו יודעים כי הוא חייב להסתיים. אנו גם יודעים כי התהליך לסיום הסכסוך אינו יכול להיבנות על יסודות רעועים של תהילת המחבלים הרוצחים שמטרותיהם היו מסעדות ואוטובוסים והילדים שהיו בהם. כל ניסיון לחשוב אחרת מציב מכשול וחסרון קריטי בתכנית ובתהליך להביא סוף לשנאה ולמוות"

המשפחות מבקשות מקרי להיפגש עימו באופן מיידי. "תן לנו להסביר לך למה הפיכת רוצחי ילדינו לגיבורים ול'לוחמי חופש' אינו יכול להיות חלק מכל תהליך ומהלך שאינו מתאים ואינו מביא כבוד למעצמה הרואה עצמה כמוסרית ונושאת דגל המוסר כמו ארה"ב. עדיין לא מאוחר. אנו מבקשים שתפנה מזמנך היקר ותיפגש עם קבוצה קטנה של נציגים שלנו בביקורך הבא לאיזור. אנו מבקשים בכל לשון של בקשה שתתחבר מחדש למימד האנושי של התהליך שהתחלת כאן.

מבין המשפחות החתומות: סיריל פיינברג, אביו של איאן (30), נרצח בידי מחבלים. אסטל פיינברג, אימו של איאן (30), נרצח בידי מחבלים. רון קרמן אביה של טל (18), נרצחה בידי מחבלים. יוסי מנדלביץ' אביו של יובל (13) , נרצח בידי מחבלים. אביבה רזיאל אימה של מיכל (16), נרצחה בידי מחבלים.

ארנולד רוט אביה של מלכי (15), נרצחה בידי מחבלים. יוסי צור אביו של אסף (17), נרצח על ידי מחבלים. משה בר טוב בנם של פרידה (ניצולת שואה) ואלטר בריטביץ, נרצח על ידי מחבלים.