יהודה וינשטיין
יהודה וינשטייןצילום: פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הגיש לבית המשפט המחוזי בת"א את עמדתו, לפיה אלמנה תירש את בעלה המנוח, על אף שהיו פרודים במשך שנים רבות.

עמדת היועץ, שהוגשה במסגרת ערעור תלוי ועומד, מבוססת על הוראות חוק הירושה ופרשנות בתי המשפט במהלך השנים למונח "בן זוג", לפיהם יש לבחון את הקשר הזוגי במבחן פורמלי  - האם היו הצדדים נשואים בנישואין תקפים במועד הפטירה.

הערעור הוגש על ידי האלמנה לביהמ"ש המחוזי על החלטת בית המשפט לענייני משפחה, אשר קבע כי אלמנה שהיתה פרודה מבעלה במשך שנים רבות איננה נחשבת ל"בת זוג" על פי חוק הירושה.

השופטים שידונו בערעור הם ישעיהו שנלר, ד"ר קובי ורדי ורות לבהר-שרון. בין המשיבים לערעור גם האפוטרופוס הכללי, אשר מיוצג על ידי עו"ד אורלי לוי מנצור מפרקליטות מחוז ת"א (אזרחי).

הערעור עוסק עקרונית בשאלה האם האלמנה רשאית לרשת את בעלה המנוח כבת זוגו, חרף הפירוד הממושך ביניהם ולאחר שהמנוח לא הותיר אחריו צוואה.   

עוד מציין היועץ המשפטי לממשלה בעמדה, כי נוכח העובדה שהמחוקק לא פירט בדין הקיים כל אמות מידה ביחס להערכת מבחן זוגיות מהותי, כל הכרעה המתבססת על בחינת אופי הקשר בין בני הזוג, תפגע בוודאות דיני הירושה.