השר שי פירון
השר שי פירוןחזקי עזרא

שר החינוך, הרב שי פירון, אמר הבקר, ב', בוועדת החינוך של הכנסת, אשר התכנסה לרגל פתיחת שנת הלימודים, כי בכוונתו להוביל שורה של מהלכים לצמצום הפערים בתוך מערכת החינוך.

שר החינוך אמר, כי הוא הגיע אל מערכת החינוך כשליח ולא כדמות פוליטית, "אני שומע את השיח בימים האחרונים ובוחר להתעלם מהאינטרסים הפוליטיים והלא ענייניים ומעדיף להתמקד בצרכים הטהורים של מערכת החינוך. אני הגעתי למערכת כשליח שלה, כשליח של המנהלים ושל עובדי ההוראה".

השר ציין, כי בימים אלה, מגבש המשרד את המהלכים שיובילו לצמצום הפערים, בהם סל תקציב דיפרנציאלי לתלמידים, במסגרתו יוקצה תקציב גבוה יותר לתלמידים המשתייכים למדד טיפוח נמוך. כמו כן, אמר השר, כי הוא מתחייב לעשות כל מאמץ כדי לשנות את מתכונת תשלומי ההורים, בין היתר, באמצעות חקיקה, במטרה להגיע לשנת הלימודים הבאה עם מתווה אחר.

לדברי השר פירון, "התחלנו לקיים פגישות עם נציגי הביטוח הלאומי ועם האוצר כדי לקדם את המהלך לשינוי תשלומי ההורים. תשלומי ההורים מעמידים לא פעם מנהלים ומורים במצבים לא ראויים מול ציבור ההורים. נוצרה מציאות לא ראויה, מפלה ולא מידתית. את המציאות הזאת אני רוצה להפסיק. נדאג שתשלומי הורים לא יהוו כביש עוקף לחינוך פרטי וליצירת פערים".

פירון הדגיש, כי בנוסף לאלה, יפעל המשרד השנה להחיות את החינוך המקצועי טכנולוגי, לאחר עשור של פגיעה בתחום זה. במהלך השנה הקרובה ייפעל המשרד לפתיחתם של 6 בתי ספר מקצועיים.

באשר למורי הקבלן, ציין שר החינוך, כי העסקתם במתכונת הזו מהווה כתם מוסרי בחברה הישראלית. במהלך השנתיים הקרובות נעשה מאמץ לחסל את התופעה.

שר החינוך הרב פירון, התייחס גם לנושא המדידה והדגיש, כי מדידה מהווה דבר מרכזי וראוי, אך היא לא חזות הכל. "לא ניסוג מהמדדים ומההישגים הבינלאומיים. נקדם מדידה מתוך מתן חופש ואחריות לצוותי החינוך, כי אלה יצרו מוטיבציה טובה וראויה לשיפור ההישגים, יותר מ"שוט" המדידה, כפי שהיה נהוג". עוד הוא ציין: "הצטיינות היא מדד חשוב שמדינת ישראל אינה יכולה לוותר עליו. נמשיך להשקיע בתוך המערכת כדי להוציא ממנה מדענים, זוכי פרס נובל ואנשי רוח".

השר התייחס גם לירידה באחוזי הפשיעה של החודשים האחרונים. הוא אמר כי הירידה נזקפת לזכות העבודה של המשרד לביטחון פנים, אך גם לעבודה המבורכת שעשתה מערכת החינוך במהלך הקיץ, "מחנכים מסביב לשעון". לירידה זו שותפים, השלטון המקומי, תנועות הנוער, ארגוני נוער ומרכזי המתנ"סים.

בהתייחס לרפורמה בבתי הספר השש שנתיים, אמר שר החינוך, כי לא ניתן לקיים בבתי הספר אלה שתי רפורמות, אך במצב הביניים הוחלט לפעול כדי לשפר את התנאים של המורים, ובכך לצמצם את הפערים בין שתי הרפורמות. הפתרון לרפורמה בשש שנתיים צריכה להיעשות באופן מסודר, תוך הידברות והתקרבות בין הצדדים לאורך הזמן.