סגן שר החינוך, ח"כ אבי וורצמן וח״כ יואל רוזבוזוב, יו"ר ועדת הקליטה והתפוצות של הכנסת השתתפו אמש בארוע פתיחת השנה והצלצול הראשון בבית הספר אור מנחם בניקולייב באוקראינה, עיר הולדתו של הרבי מלובביץ.

סגן שר החינוך סיפר, "בטקס הצילצול הראשון  ילדי הכיתה הבוגרת מקבלים את ילדי כיתה א', שרים את המנון בית הספר ואומרים תודה לאלוקים על זה שהם זוכים לקבל חינוך יהודי שהוריהם לא זכו".

הוא ברך בהתרגשות את הילדים וההורים ואמר "אני מאחל לכם שתזכו לראות את ילדכם גדלים כיהודים המחוברים ליהדותם, למורשתם ולארץ ישראל".

וורצמן הוסיף והדגיש כי "האחריות של ממשלת ישראל ומשרד החינוך היא לדאוג לכל היהודים והתלמידים גם בתפוצות".

ח״כ רוזבוזוב שיתף את הנוכחים בסיפורו האישי וסיפר, "כילד שגדל בברית המועצות לא היה רגיל לראות ילדים עם כיפות ברחוב שיודעים מהי תקיעת שופר. מרגש ומשמח לראות שכיום יהודים גאים ושמחים ביהדותם. אני מאמין כי חיזוק יהדות התפוצות תחזק את מדינת ישראל".

במהלך היום סיירו וורצמן ורוזבוזב בליווים של רמי דרוקמן, בנו של הרב חיים דרוקמן, המשמש כרכז מטה חפציב"ה בניקולייב וראש הקהילה היהודית בניקולייב הרב שלום גוטליב . יחד עימם זכו גם לחנוך יחד עימם את בית הכנסת המחודש של הקהילה.

הבוקר המשיכו חברי הכנסת לטקס מיוחד עם כל תלמידי בית הספר במקום הולדתו של הרבי ולאחריו ליוו את התלמידים לבית הספר ליום הלימודים הראשון.

בהמשך קיימו במסגרת פרויקט בתי ספר תאומים ששותפים בו כ-500 בתי ספר מכל תפוצות ישראל, שיחת וידאו קונפרנס בהשתתפות יוסי שבו ראש העיר נס ציונה ומשה מיכליס מנהל תוכנית חפציבה.

תכנית חפציב"ה הינה חינוך פורמאלי ציוני יהודי בברה"מ (לשעבר). התכנית הוקמה עם קריסת "מסך-הברזל", פתיחת שערי ברה"מ, וגל עלייה גדול של יהודים לישראל. 

כיום פרוסה התכנית ב-28 ערים, ב 10 רפובליקות, ומהווה מרכיב מרכזי במערך החינוך היהודי-ציוני שם. בקהילה היהודית בניקולייב כ 10000 יהודים כאשר השליחים של תכנית חפציב"ה פועלים בעיקר בקרב הדור הצעיר במטרה לקרב אותם ליהדות ולחזק את הקשר שלהם ושל הוריהם לארץ ישראל.