הסינים לישראלים: מוקירים ומזמינים

יריד קנטון, יריד הסחר הבינלאומי הענק מסין, שואף להגדיל את הנוכחות הישראלית ביריד ומנסה למשוך יבואנים ויצואנים ישראלים להגיע למפגש הסחר הגדול בעולם.  במסגרת זו, תגיע לישראל ביום שני משלחת רמת דרג מסין ותקיים כנס ליבואנים ויצואנים ישראלים המעוניינים להשתמש בפלטפורמה הבינלאומית של הכנס לביצוע עסקאות. הסינים פונים הפעם גם ליצואנים ישראלים ומציעים להם להציג במתחם הבינלאומי של היריד.

יריד קנטון, המאורגן על ידי מרכז סחר החוץ של סין China Foreign Trade Center בחסות משרד המסחר הסיני, החל את דרכו לפני שנים כיריד פנימי סיני, אך כיום הוא חלון הראווה של התעשיה הסינית המציגה בו את מיטב מוצריה לעולם. היריד אחראי לכ-25% מהיקף סחר החוץ של סין עם העולם ומשתרע על שטח של 1.1 מליון מ"ר עם 25,000 מציגים.

לפני 6 שנים, הוקם בו גם מתחם בינלאומי עבור מציגים זרים המציעים סחורות לשוק הסיני. מתחם זה בלבד אירח בשנה שעברה כ- 500 חברות זרות מ-50 מדינות, והסינים שואפים להגדיל את כמות החברות הבינלאומיות המציגות בו. המתחם הפך  לאחת הפלטפורמות הטובות ביותר עבור סין לרכוש מוצרים גלובליים, ולחברות זרות לפתח את עסקיהן בשוק הסיני.

השבוע (שני) קיימו מרכז סחר החוץ של סין ושגרירות סין, יחד עם איגוד לשכות המסחר הישראלי ולשכת המסחר ישראל-אסיה, כנס בת"א. בארוע לקחו חלק סגן מנהל מרכז סחר החוץ של סין - מר ליו ג'יאנג'ון, סמנכ"ל איגוד לשכות המסחר - אריה זייף, הנספח הכלכלי בשגרירות סין בישראל – מר הו מינג, זאב לביא – סגן מנהלת האגף לסחר בינלאומי באיגוד לשכות המסחר, אנשי עסקים סינים העובדים בישראל, ובכירים ממשרד הכלכלה הישראלי.

לדברי אריה זייף, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר ויו"ר הוועדה הבינלאומית באיגוד: "למרות שינוי המגמה בסין ועליית מחירי הייצור בשל עליה במשכורות, סין תמשיך להיות מקור מרכזי ביותר לייבוא הישראלי בשנים הבאות. תפקידה המסורתי של סין כמקור רכש עובר שינוי מהותי – מספקית של מוצרים בסיסיים וזולים, ליצרנית של מגוון רחב של ציוד, מערכות ומוצרים מוגמרים שאיכותם הטכנולוגית והביצועית הולכת ומשתפרת, מה שניתן לראות ביריד קטנון כמשקף את התעשיה הסינית."

עוד הוסיף, כי "לסין תפקיד חשוב בקידום התחרות גם במשק הישראלי. בתקופה בה הצרכנים הישראלים קוראים להגברת התחרות במשק ולפירוק המונופולים כדי להפחית את יוקר המחירים, מוצרים מיובאים תורמים ללא ספק להגברת התחרות."

לדברי המארגנים, מוצרי Made in China עוברים תמורות רבות לאחרונה, בהתאם לתמורות במשק הסיני: איכות המוצרים עולה, ואכן - בירידים האחרונים ניתן לראות כי שיעור המוצרים הטכנולוגיים והממותגים גדל. כמו כן, מארגני היריד מעודדים שיתוף פעולה בין מעצבים זרים ויצרנים סינים על מנת להציע מוצרים בעיצובים חדשניים ומיוחדים.  היריד מעודד את המציגים המקומיים והזרים להציג ולפתח מוצרים חדשים וטכנולוגיה מתקדמת.

כמו כן, מטפל היריד באופן יסודי בשני נושאים מרכזיים המטרידים חברות זרות רבות: הגנה על קניין רוחני ומניעת זיופים ואיכות מוצר. כתוצאה ממגוון פעולות שננקטו במישור זה, בנה לעצמו יריד קנטון מוניטין של הקפדה בשמירה על האינטרסים הקניינים של המציגים. ניתן להשתתף ביריד גם באמצעות  פלטפורמה של מסחר אלקטרוני, המאפשרת לבצע עסקאות אונליין, למי שלא הגיעו לסין.

היריד עצמו, המתקיים מדי שנה בעיר גואנגז'ו באביב ובסתיו, יתקיים בין 15 באוקטובר עד 4 בנובמבר בשלושה שלבים, כל שלב מוקדש למספר קטגוריות של מוצרים. סה"כ מוצגות בו 150,000 קטגוריות של מוצרים מסין וממדינות אחרות, בהם מוצרי אלקטרוניקה, מוצרי חשמל ביתיים, מצרכי מזון ומוצרים חקלאיים, פריטים לבית, תרופות ומוצרי בריאות, בדים וטקסטיל, חומרי בניה, ציוד מכני, חומרי גלם לתעשיה,.

מחזור העסקאות ביריד שעבר, כ-113 במספר, הגיע ל-36 מיליארד דולר.