לעולם לא עוד. ארכיון
לעולם לא עוד. ארכיוןפלאש 90

בשנים האחרונות מתמודדים יהודי בלגרד בירת סרביה עם התכנית להקים מרכז קניות גדול על שטח מחנה הריכוז לשעבר 'טופובסקה סופה'.

בחודש האחרון התברר כי למרות כל המחאות והנסיונות לסכל את היוזמה הודיעו ראשי החברה על כוונתם לנקות את האזור ולפנות את הסימנים האחרונים שנותרו ממחנה הריכוז, על מנת לפתוח במקום מרכז קניות ענק.

רובן פוקס, נשיא הקהילות היהודיות בסרביה, גינה את התכנית ודרש לבטל אותה באופן מיידי. "להקים מרכז קניות במקום שממנו נלקחו אנשים אל מותם, זה דבר אסור מבחינה מוסרית. המקום צריך להישמר בצורה אותנטית כמקום של זכרון", אמר פוקס.

הוא טען כי ראשי חברת הבניה ניסו לקבל אישור פורמלי מאנשי הקהילה היהודית להרוס את השרידים שנותרו ממחנה הריכוז לשעבר ולהתחיל בבניית מרכז הקניות אך נתקלו בהתנגדות. עם זאת, מכיון שחברת הבניה רכשה את השטח כחוק, ראשיה יכולים להתחיל בבניית הקניון גם ללא אישור הקהילה היהודית.

הזעם בקהילה היהודית גבר כשהתברר כי אחת החברות המעורבות בפרויקט המתוכנן היא חברת אדריכלות ישראלית. בחברה הגיבו כי הם הציעו לעצב ולממן אנדרטת זכרון שתוצב בכניסה לקניון העתידי שיוקם במקום. לדברי מנהל החברה, כבר מתחילת תכנון הפרויקט חברת האדריכלות נועדה עם

ראשי הקהילה היהודית וארגונים יהודיים נוספים, ואלו לא הביעו בשום שלב התנגדות וביקשו רק להציב את האנדרטה שתספר כי במקום היה מחנה ריכוז.

הרה"ר לסרביה, הרב יצחק אסיאל, הבהיר כי "חובה לשמור על מקום זה שלמעשה שימש כמחנה ריכוז, גם אם זה היה למשך תקופה קצרה ביותר. אנו מקווים עדיין לפתור את הבעיה בהידברות בין הצדדים".

בסוכנות הסרבית להגנה על אתרי תרבות, אמרו כי לא התקבלה בקשה מחברת הבניה 'דלתא' להרוס את השטח ולבנות במקום מרכז קניות. "היינו מעדיפים לשמר את כל המבנים של מחנה הריכוז כדי להציג את השואה שהתרחשה במקום", אמרו.