סגן שר החוץ זאב אלקין עם שר החוץ הרומני
סגן שר החוץ זאב אלקין עם שר החוץ הרומנילשכת אלקין

סגן שר החוץ זאב אלקין הגיע (ג) לביקור מדיני ברומניה, שם נפגש עם שר החוץ טיטוס קורלציאן, יו"ר הסנאט, יו"ר בית הנבחרים ואישים בכירים נוספים.

במהלך הפגישה עם שר החוץ הרומני עלה הנושא המדיני והמתרחש במזרח התיכון כולל הזירה הסורית והמצרית. כמו כן העלה סגן שר החוץ אלקין את נושא ההנחיות של האיחוד האירופי ואת הרצון של ישראל להגיע לפשרה שתאפשר את המשך שיתוף הפעולה של ישראל והאיחוד האירופי. מלשכתו של אלקין נמסר כי בכל פגישה ביליטראלית מעלה אלקין את הסוגיה וזאת על מנת לעצות את מירב המאמצים שאכן יגיעו לפתרון מוסכם על כל הצדדים.

עוד מזכירים בלשכת אלקין כי "רומניה היא המדינה היחידה ממדינות הגוש המזרחי לשעבר שלא ניתקה את היחסים הדיפלומטים עם ישראל מאז כינונם ב-1948. כיום יש בין המדינות שיתוף פעולה נרחב בתחום המדיני, הכלכלי, בטחון פנים, תרבות, תיירות, מדע ועוד. רומניה היא מהמדינות היחידות שנמנעו בהצבעה על שדרוגה של הרשות הפלסטינית וסכום ההשקעות הישראליות בה מגיע לכ3 מיליארד דולר".

במהלך הביקור נפגש סגן שר החוץ אלקין גם עם שרת העבודה הרומנית, מריאנה קמפנו, איתה נחתם הסכם אמנה בין מדינת ישראל לרומניה שמאפשר למי שעלה מרומניה לישראל, לישראלים המתגוררים ברומניה ולעובדים הרומנים המתגוררים בישראל לשמור על זכויותיהם הסוציאליות.

אלקין מסביר כי "האמנה למעשה מעניקה את האפשרות לשלם דמי ביטוח באחת משתי המדינות ולהמשיך לשמור על זכויותיו הסוציאליות במדינה השניה, כגון זכות לקבלת קצבאות וצירוף תקופות ביטוח. ההסכם מעניק שיוויון זכויות סוציאליות לאזרחי שתי המדינות וכן מניעת כפל תשלום של דמי הביטוח. ההסכם כולל 3 ענפי ביטוח : זקנה ושארים, נכות כללית וביטוח ילדים".

בלשכת אלקין מסבירים כי "תושב/ת ישראל השוהה בחו"ל ועובד שם, מחויב בדרך כלל לשלם דמי ביטוח לאותה מדינה. מאידך הוא מחויב גם לשלם דמי ביטוח לאומי בארץ. ההסדרים באמנות נועדו למנוע מצב זה שתושב/ת ישראל יהיה כפוף באותו הזמן לחוקי שתי המדינות, ויחויב בתשלום דמי ביטוח בשתיהן, או לחילופין יהיה משולל זכויות בשתי המדינות, אותו דבר תקף גם לגבי אזרח רומני העובד בישראל".

בסיום הביקור המדיני הגיע סגן שר החוץ לאנדרטה לזכר השואה שברומניה, שם הניח זר בשם ממשלת ישראל.