מחלבה
מחלבהצילום: פלאש 90

הרבנות הראשית לישראל פרסמה בערב החג הוראות למחלבות בארץ כיצד לנהוג במהלך ימי ראש השנה ושבת, זאת עקב שלושת הימים הרצופים בהם חל איסור מלאכה.

ערוץ 7 בדק האם המחלבות עמדו בהנחיות ומה ההבדל בין החלב ששווק היום (ראשון) בכשרות מהדרין לבין החלב בכשרות רגילה.

נזכיר כי הרב חגי בר גיורא ממחלקת הכשרות ברבנות, הורה כי כל מחלבה שיש לה מקום שיכול לקלוט חלב של 3 ימים, אסור לה להוביל חלב כלל לא במהלך החג ולא במהלך השבת. עם זאת, במידת הצורך, מחלבה שאין לה אפשרות לשמור את החלב, יש להובילו אך ורק על ידי גויים וביום שישי - יום שני של ראש השנה שמבחינה הלכתית הוא קל יותר במספר דברים מהיום טוב הראשון.

עם זאת הדגיש הרב בר גיורא כי גם בפתרון הנ"ל יהיה החלב ברמת כשרות רגילה ולא ברמת מהדרין, "חלב מהדרין אין להוביל אף על ידי נהג לא יהודי".
 
משגיח הכשרות של מחלבת טרה מסר לערוץ 7 כי החלב במכוני החליבה נשמר במיכלים מיוחדים הקיימים במכונים ובמיכלים נוספים שהביאו למכונים במיוחד לחג.
 
עם זאת, הסביר המשגיח כי חלק מהחלב שונע ביום שישי על ידי גוי, כפי שהרבנות הורתה וחלב זה משווק כחלב תחת פיקוח כשרותי רגיל ולא מהדרין.
 
משגיח הכשרות במחלבת שטראוס סיפר לערוץ 7 כי במחלבה פעלו על פי ההנחיות של הרבנות הראשית, "סגרנו את המחלבות בערב החג בשעות אחר הצהריים".
 
הוא סיפר כי  חלב שנחלב במהלך החג והיה צורך להעבירו, נלקח במשאיות על ידי גויים במהלך ליל שישי לצורך אחסנה בלבד והוא חלב בכשרות רגילה ולא מהדרין".
 
הוא ציין כי עקב כך, הבוקר (ראשון) לא היה ניתן למצוא חלב שטראוס מהדרין כמו בכל יום ראשון והחלב שנחלב במהלך השבת, על פי כללי ההלכה ובפיקוח של הבד"ץ נאסף רק ביום ראשון אחר הצהריים".
 
חברת תנובה לא נתנה עד עתה פרטים בנוגע לשינוע החלב בחברה. לכשיתקבלו פרטים נפרסמם כאן.