נשיא סוריה בשאר אסד
נשיא סוריה בשאר אסדרויטרס

בניסיון להבין את מהלכיו של בשאר אסד לנוכח התמורות וההיערכות מולו שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם המזרחן פרופ' ניסים דנה, ראש המחלקה למדעי החברה והרוח באוניברסיטת אריאל.

מפרופ' דנה ביקשנו לדמות את העובר בראשו של המנהיג הסורי ולהעריך את מהלכיו העתידיים לנוכח הגמגום האמריקאי והנסיגה האירופית מרעיון התקיפה בארצו. פרופ' דנה מציין שהמשימה אמנם אינה פשוטה אך להערכתו בשאר ימשיך ויטען שלא עשה שימוש בנשק כימי אלא שדווקא הוא המותקף. להערכתו של דנה אמירה זו אינה ניתנת להוכחה ומשום כך צפוי אסד לעשות בה שימוש חוזר ונשנה.

עוד מעריך דנה כי הסורים, כפי שכבר כעת ניתן לראות אזרחים סוריים קוראים בראיונות לכלי תקשורת שונים, ימשיכו בקו המתגרה בארצות הברית. "כבר כעת נשמעת הטעה והאמירה ברוח 'האמריקאים רוצים להתגרות בנו? שיבואו ונראה להם כמה אנחנו חזקים".

לאמירות אלה, מעריך פרופ' דנה מקבל הממשל הסורי גיבוי נרחב ומשמעותי מהצד הסורי ובמידה מסוימת גם מהצד הסיני. "הרוסים מאוד רוצים שבשאר יישאר בשלטון והוא עצמו שבע רצון מכך ומתמלא ביטחון. הדבר נותן לו עוצמה ויכולת להמשיך ולהתעקש על ההשקפות שלו".

באשר לצעדים הצפויים ביום שלאחר תקיפה אמריקאית, במידה וזו אכן תתרחש, מעריך פרופ' דנה כי תהא התוצאה אשר תהא אסד ייצא אל עמו ויכריז 'ניצחנו, סילקנו את האמריקאים מאדמתנו'. להערכתו אמירה זו תמצא לה אוזניים קשובות לא רק בסוריה אלא גם במקומות שונים באירופה.

באשר לשרידותו המפתיעה של אסד בניגוד לתחזיות של גורמים בכירים במערב ואף בישראל ולפיהן אסד יפול בתוך שבועות עד חודשים מספר, מציין דנה כי הוא עצמו חשב גם כן שאסד על סף קריסה, אך לאחר שנוכח בגיבוי המוענק לו מכיוונה של רוסיה שינה את עמדתו וכעת הוא אינו מופתע משרידות המשטר בדמשק.

עוד מציין פרופ' דנה כי קו המחשבה המטיל סימני שאלה באשר לצפוי ביום שלאחר שלטון אסד ובאשר לחלופות הג'יהאדיסטיות העשויות לתפוס את השלטון בדמשק, קו זה נשמע כבר מספר חודשים ובו מנסה המשטר הסורי להציף את השאלה הטורדת כעת את המערב – מה האלטרנטיבה ומה החלופה במידה ויוביל המערב לסילוקו של אסד. לדבריו מדובר בשאלה שאינה פשוטה כלל ועיקר ולנוכח המציאות הקיימת כעת בסוריה לא ניתן להעריך כיצד תיראה סוריה ביום שלאחר נפילת אסד. זאת בשל הערב רב של קבוצות אסלאמיות קיצוניות התופסות אחיזה באדמת סוריה. דנה מציין כי במהלך התקופה שחלפה מאז תפס אביו של בשאר אסד, חאפז אל אסד, את השלטון התפרקו המסגרות הדתיות בסוריה והצפוי שם אינו ברור לנוכח הכאוס הקיים.

עוד התייחס פרופ' דנה לזווית הראייה הרוסית ביום שלאחר נפילת אסד במידה וזו אכן תתרחש. הוא מדגיש כי סוריה היא הנקודה החשובה ביותר במזרח התיכון עבור הרוסים ונוכחותם בה, ובעיקר בנמל טרטוס, מהותית ומשמעותית ביותר עבורם. כיוון שכך צופה דנה כי המלחמה הקרה בין ארה"ב לרוסיה תהיה החזון המינימאלי ליום זה שלאחר נפילתו בידי האמריקאים של המשטר החשוב כל כך לרוסים.