מגדל דוד
מגדל דודאדיאל לו

במטרה להגביר את המודעות לאתרי המורשת וחשיבותם, יוזמן הציבור לצלם אתרי מורשת בישראל, להשתתף בעשרות סיורים וסדנאות ברחבי הארץ ללא תשלום ולזכות בפרסים יקרי ערך.

"ויקיפדיה אוהבת אתרי מורשת" (Wiki Loves Monuments), תחרות בינלאומית לצילום ותיעוד של אתרי מורשת, תתקיים בישראל בין ה- 15 בספטמבר ל-15 באוקטובר, ובמסגרתה הציבור יוזמן לעלות לוויקישיתוף תמונות של אתרי המורשת בישראל, להשתתף במגוון סיורים וסדנאות ללא תשלום, ולזכות בפרסים במסגרת התחרות בישראל ובתחרות העולמית.

זוהי השנה השלישית בה מתקיימת התחרות והשנה היא מתרחבת ל-46 מדינות ברחבי העולם, ביניהן גם אנטרקטיקה, סין, מצרים וירדן. בשנה שעברה צולמו 353,768 תמונות של אתרי מורשת ברחבי אירופה, מתוכם 6,067 תמונות שהועלו מישראל. האתר המצולם ביותר בישראל היה הגנים הבהאיים  לאחריו מגדל דוד ונמל יפו. בשנה שעברה הוכתרה התחרות שהתקיימה ב-2011 על ידי ספר השיאים של גינס כ"תחרות הצילום הגדולה בעולם". השנה הודיע ספר השיאים של גינס שוב כי התחרות שהתקיימה ב-2012 שברה את השיא של עצמה. השנה כאמור גדל מספר המדינות והסיכוי לשבירת השיא פעם נוספת הולך וגדל.

שימת אתרי המורשת המשתתפים בתחרות מופיעה באתר התחרות (http://www.wlm.org.il), או באמצעות אפליקציה מיוחדת למכשירי אנדרואיד המציגה למשתמש את אתרי המורשת הסמוכים אליו, ואף מאפשרת העלאת תמונות ישירות מהמכשיר הסלולארי. כל התמונות המועלות במסגרת התחרות יהיו ברישיון cc-by-sa, המאפשר לציבור בארץ ובעולם לעשות שימוש בתמונות ללא תמורה.

במהלך חודש התחרות, תקיים ויקימדיה ישראל ביחד עם המועצה לשימור אתרים, עשרות סיורים באתרי המורשת ללא עלות. הסיורים יתקיימו ברובם בימי שישי וימשכו כשעה וחצי, בהם יקבלו המשתתפים סקירה על האתרים ההיסטוריים באזור ויוזמנו לצלם אותם ולעלות לאתר התחרות. כל הסיורים ללא עלות ובהרשמה דרך אתר האינטרנט של התחרות. כמו כן, באתרי המועצה לשימור אתרים ברחבי הארץ יוקמו עמדות מידע אשר יאפשרו לציבור במהלך השבוע להגיע לקבל מידע על התחרות ואתרי המורשת. בשיתוף פעולה עם בית הספר לצילום "גליץ" יתקיימו הדרכות מקצועיות לציבור הרחב, גם הם ללא עלות, שיעניקו למשתתפים טיפים ועצות איך להוציא את המירב מכל תמונה ולתעד בצורה הטובה ביותר את אתרי המורשת.

צוות שיפוט מיוחד, המורכב מצלמים ישראלים מובילים ובראשם הצלם רונן אקרמן, נציגים מקהילת העורכים בוויקיפדיה, אנשי תרבות ונציגים מטעם נותני החסות יבחרו מתוך מגוון התמונות שיעלו במסגרת התחרות את עשרת התמונות הטובות ביותר. שלושת הזוכים הראשונים יזכו בפרסים בגובה 5,000 ₪ 3,500 ₪ ו-1,500 ₪ אשר יוענקו להם באירוע סיום מיוחד. בנוסף, עשרת התמונות המובילות, ימשיכו לתחרות הבינלאומית, בה צוות השיפוט הבינלאומי יבחר את התמונות הטובות ביותר מבין כל המדינות המשתתפות ויעניק פרסים נוספים.

דרור לין, מנהל הפרויקט בעמותה: "בשנה שעברה קיימנו את תחרות ויקיפדיה אוהבת אתרי מורשת לראשונה בישראל ובזכותה הועלו אלפי תמונות של אתרי המורשת בישראל לרשת ואנו שמחים כי תרמנו להעלאת המודעות לאתרי המורשת בישראל והעלנו את נושא חשיבות השימור שלהם. גם השנה אנחנו מצפים למאות משתתפים בסיורים ובסדנאות הצילום, וכמובן לעוד אלפי תמונות נוספות שיועלו מישראל ויצטרפו למאות אלפי התמונות מהעולם אשר זמינות לשימוש חופשי בוויקישיתוף".

התחרות מתקיימת זו השנה השנייה על ידי ויקימדיה ישראל בתמיכה ובחסות המועצה לשימור אתרים, Google ובית הספר לצילום "גליץ".