צרצור
צרצורפלאש 90

בשנת 1969 הוצת מסגד אל אקצה בידי אוסטרלי תמהוני שאינו יהודי. ההצתה גרמה נזק למבנה. האיש נעצר ונשפט בישראל ולאחר המשפט הוא אושפז בהוראת בית המשפט לאחר שנקבע כי מדובר באדם מעורער בנפשו.

העובדות הללו לא מפריעות להפיץ עלילה חדשה ולפיה ישראל היא העומדת מאחורי ההצתה. כך מפרסם מכון 'מבט לתקשורת הפלשתינית'.

על פי הפרסום המפרט שורת ציטטות המעידות על כך "כחלק מקידום שנאת יהודים על רקע דתי, מפיצה הרשות הפלסטינית עלילה לפיה ישראל ו/או יהודים הם האחראים לשריפה במסגד בשנת 1969".

ראשי 'מבט', איתמר מרכוס ונאן ז'אק זילברדיק, מציינים כי "מאחר שמסגד אל-אקצא הוא אתר חשוב קדוש עבור המוסלמים, ההאשמה כלפי "בכירים יהודים רמי דרג" כי הם ניסו להרוס את המסגד היא ניסיון ברור של הרש"פ לקדם שנאת יהודים על רקע דתי". השניים מציינים ומדגישים כי "האשמה זו הופיעה בסרט תיעודי על השריפה במסגד, שהוקרן באירוע תחת חסות של יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס".

יצוין כי אין מדובר בעלילה חדשה ולדבריהם של אנשי 'מבט' בידיהם תיעוד המלמד כי עלילה זו מופצת על ידי הרש"פ מזה שנים אך מסתבר שהשנה הצטרפו לרש"פ בהפצת העלילה שורת אישים בהם גם חבר כנסת ישראלי, חבר הכנסת איברהים צרצור.

חבר הכנסת צרצור אמר באחרונה לסוכנות ידיעות פלסטינית כי הוא דורש שהמוסלמים ינציחו בכל שנה את היום שבו "ישראל הציתה את אל-אקצא".

לדבריו "הגיע הזמן שהמוסלמים, בני-החורין ושוחרי השלום והיציבות בעולם יעשו צעד אמיץ קדימה בפרויקט לשחרור העיר ירושלים ומסגד אל-אקצא המבורך, וזאת באמצעות הכרזה על היום שבו ישראל הציתה את אל-קאצא כיום עולמי לתמיכה במסגד אל-אקצא המבורך. משמעות הדבר היא הכרזה על פרויקט שלם להצלתם מהכיבוש הישראלי ומפשעיו". עוד הוסיף צרצור ואמר: "...כמה אנשים הציתו את השריפה מבשרת הרעות ולא רק מייקל דניס רוהאן, שנחשף ונעצר, ונאמר שהוא בעל אזרחות אוסטרלית. מאז אותו יום נעלמו עקבותיו והתיק נסגר על מנת להסתיר את העובדות. נטען שהוא מטורף, שהרי המזימות נגד מסגד אל-אקצא באות בזו אחר זו מאז אותו יום ועד ימינו אנו".

הדברים מצטרפים לדבריו של שר ההקדשים ברש"פ שציין באחרונה שמסגד אל-אקצא "הוצת לפני 44 שנה בידיים פושעות... ובשיתוף פעולה מצד הכיבוש הפושע". המועצה הלאומית הפלסטינית, הגוף המחוקק של אש"ף, התייחסה ל"פשע שביצע הכיבוש בהצתת [מסגד] אל-אקצא".

בנוסף מציגים אנשי 'מבט' ציטוטים שנאספו ולפיהם גם העיתון הרשמי של הרש"פ האשים את "השלטונות הישראליים" בהצתה ובניסיון "עד ימינו... לפגוע במסגד אל-אקצא". כמו כן הטלוויזיה הרשמית של הרש"פ שטענה כי "אחד היהודים הצית את מסגד אל-אקצא כדי להעלות אותו באש".