לפיד ונתניהו
לפיד ונתניהוצילום: פלאש 90

שנת תשע"ג הסתיימה והאירוע הפוליטי-כלכלי העיקרי בה היה כמובן הבחירות ולאחר מכן הקמת הקואליציה "ליכוד" – "יש עתיד" – "הבית היהודי".

כפי שכתבתי בזמנו, יש בידי הקואליציה הזאת פוטנציאל לשינוי כלכלי-חברתי חיובי ביותר בישראל. היא מונהגת על ידי בנימין נתניהו, שידוע בהשקפתו הקפיטליסטית, נפתלי בנט, שעוקף אותו מימין ושמחזיק במשרד הכלכלה, ושר האוצר לפיד, שאמנם לא כל כך סגור על עצם המושג של "השקפה" (זה כנראה קצת יותר מידי מורכב עבורו) אבל בכל זאת נוטה באופן אישי לכיוון של שוק חופשי, אם כי בצורה מוגבלת.

הנה כמה דוגמאות. בימים האחרונים, השר לפיד חתם על צו שמפחית בצורה ניכרת את המכסים על הטונה ועשוי לחסוך לציבור הצרכנים הישראלים כמאתיים מיליון ש"ח בשנה. זה צעד חשוב ומבורך מאוד, שעורר את זעמם של מפעלי אריזת הטובה המקומיים, שייאלצו, נבעך, להתמודד עם יותר תחרות, למרות שלצערי המכס לא יבוטל כליל אלא רק יצומצם.

שר הכלכלה בנט קידם רפורמה חשובה, שאמנם סורסה, במטרה להקטין את יכולת הפגיעה של מכון התקנים, כפי שהציעה בזמנו ועדת טרכטנברג.

קצבאות הילדים צומצמו, דבר שיחסוך כסף רב למדינה ובעיקר, ייאלץ יותר משפחות במגזר החרדי והערבי לעבוד לפרנסתם, דבר במורך בפני עצמו, שיתרום קודם כל להם עצמם כדי להיחלץ מעוני, ובנוסף יתרום לתל"ג של ישראל ולהכנסות ממיסים ובכך עשוי להקל את העול על שאר האוכלוסייה. לפי הניסיון של העשור שחלף, מאז הקיצוץ האחרון בקצבאות הילדים ב- 2003, כאשר נתניהו היה שר האוצר של קואליציית "ליכוד" – "שינוי" של לפיד האב – "מפד"ל" – "האיחוד הלאומי", זה כולו רווח. במידה לא מבוטלת הודות הקיצוץ הזה, הילודה הערבית ירדה בצורה דרסטית, בעיקר במגזר הבדואי, עד כדי כך שלפי מספרים שמתפרסים בימים אלה, הילודה היהודית, שעומדת על כ- 3 ילדים לאישה ונמצאת במגמת עלייה מתונה, כמעט הדביקה את הפער עם הילודה הערבית, שעומדת על כ- 3.3 ילדים לאישה ונמצאת במגמת ירידה מתמדת ומהירה יחסית.

זה גם טוב כלכלית וחברתית וזה גם עוזר לשמור על ישראל כמדינה יהודית וציונית. כאמור, כולו רווח.

ישנן עוד דוגמאות, כמו התבטאויות מעודדות של השר כ"ץ והשר ארדן, כל אחד בתחומו, שמראות שלכאורה, ישנו סיכוי להתפתחות מדיניות כלכלית-חברתית שפויה של אחריות תקציבית, פתיחת המשק הישראלי לתחרות, הקטנת הרגולציה ועוד דברים חיובים.

לעומת זאת, עדיין רואים הרבה פופוליזם ובתחומים מסוימים, המצב דווקא מחמיר. שרת הבריאות יעל גרמן מ"יש עתיד" מעוניינת להנהיג מדיניות בריאות קומוניסטית שמתנכלת לבריאות הפרטית ופוגעת במודע בחולים בשם ה"שוויון", כביכול, והיא כבר גרמה לנזקים קשים. ישנן עוד לא מעט דוגמאות של הצעות חוק ומדיניות פופוליסטית ומשולחת כל רסן.

בקיצור, אנחנו עומדים בפתחה של שנה חשובה ומאתגרת. הכל אפשרי ויש לקוות שאם נתפלל כראוי, הקב"ה, שלב מלכים ושרים נמצא בידיו, חדאג שהממשלה תדע לקבל את ההחלטות הנכונות לטובת עם ישראל כולו, בכל התחומים.

תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה, ואני מאחל לכל קוראי הבלוג והמדור, ולכל בית ישראל שנה טובה ומתוקה, שנת עושר ואושר, שגשוג והצלחה בגשמיות וברוחניות.